Atgal į straipsnių sąrašą

Dabar toks metas, kai nuo šviežių, tik ką išaugintų uogų raibsta akys tiek užsukus į turgus ar mažus turgelius, tiek ir prekybos centruose. Nors ypač pastaruosiuose jų, žinoma, galima nusipirkti ir apskritus metus. Tad rinktis mums taip svarbių natūralių gamtos dovanų, gyvų vitaminų ir mineralų tikrai yra iš ko. Apie daržo ir sodo gėrybių naudą ir pavojus kalba studijos „Sulieknėk sveikai“ vadovė Vaida Kurpienė.

Braškių ir kitų uogų puota

Nuo braškių raudonuoja turgų prekystaliai, nes ten ir pigiau negu parduotuvėse, ir iš prekeivių galima nusipirkti uogų, anot jų pačių, tiesiai iš lysvės. Bet įsitikinome, kad atvežtinės braškės yra pigesnės už lietuviškas, tačiau vargiai atskirsi kur vietinės, o kur atkeliavusios iš kaimyninės Lenkijos: visos raudonos, didesnės ir mažesnės skiriasi savo kainomis. Žinoma, geriausia tiems žmonėms, kurie turi savo darželius ir sodus, augina daržoves bei vaisius ar patys miške renka uogas.

Ką mano V.Kurpienė apie uogas, kurios išaugintos mūsų darželiuose ir tas, kurios atkeliauja iš svetur? Vasaros metu, pasak sveikos mitybos specialistės, tiesiog būtina valgyti uogų, kurios turi žymiai mažiau oksidantų negu vaisiai, turi žymiai mažiau kalorijų. Didžiulį privalumą turi miško uogos, nes jos netręšiamos, neapdorojamos. „Nereikia manyti, kad jeigu vasarą prisivalgiau uogų, tai vitaminų prisikaupiau visiems metams, todėl ir verta tų gamtos gėrybių užšaldyti ar padžiovinti. Ant uogų, ypač braškių ir žemuogių nereikia berti cukraus, jeigu norite, vaikams uogas sutrinkite ir pagardinkite šaukšteliu medaus, jeigu jie tik nėra šiems dalykams alergiški“, – pataria moteris.

Turguje ar prekybos centre?

Populiariausios pas mus augančios daržovės, vaisiai bei uogos, kaip ir jų augintojai turi konkurentų iš svetur. Turiu galvoje ne egzotiškas gėrybes, kurios mūsų klimato sąlygomis neauga, bet tuos pačius pomidorus, agurkus, morkas, kopūstus, salotas, svogūnus, česnakus, bulves ir pan. Priklausomai nuo sezono, jų kainos kinta tai vienų, tai kitų naudai. Pastaruoju metu Lietuvoje užaugintos daržovės ar tarkim ūkininkų braškės netgi brangesnės, o ką jau kalbėti apie miško uogas. Tad kuo geriau pasitikėti: prekybos centrais ar turguose bei turgeliuose prekiaujančiais žmonėmis, kurie dažnai teigia, kad jų daržovės – tiesiai iš šiltnamio ar nuo lysvės ir be jokių pesticidų. Vis dėlto, jeigu yra galimybė ir laiko rinktis, kur geriau įsigyti daržovių ar vaisių? Ar vengti ir tų, kurie atkeliauja iš Lenkijos, Olandijos ar Ispanijos? „Kalbant apie Europos Sąjungos šalyse verslo tikslais
auginamų daržovių ir uogų, tarkim populiariųjų braškių, technologijas, jų tręšimo būdus, tai, manau, jie nedaug kuo skiriasi. Tik vengčiau tų produktų, kurie išauginami taip vadinamosiose „trečiojo pasaulio“ šalyse, nes tarp jų gali pasitaikyti ir genetiškai modifikuotų augalų. Antra vertus, pagalvokime ir apie jų išlaikymo ir tolimojo transportavimo būdus. Sezono metu, kai pats uogų, daržovių ar vaisių pikas, be jokios abejonės geriausia pirkti savas, lietuviškas, nes kaip ten nebūtų, vietoje naudojama mažiau chemikalų, kurie leistų juos išlaikyti ilgą laiko tarpą. Ypač tai svarbu vandeningoms daržovėms, nes šakniavaisių struktūra tokia, kad jie ilgiau išsilaiko jiems pritaikytose patalpose. Manau, jog braškių klestėjimo metu nereikėtų vengti ir lenkiškų uogų, nes juk toji kaimyninė šalis visai netoli, uogų kokybė matosi akivaizdžiai, o skoniai taip pat mažai kuo skiriasi“.

Pašnekovė, kuri turi du mažus vaikus, teigia, kad tie žmonės, kurie mėgsta dažniau apsipirkti turguje, paprastai turi savų patikimų prekeivių, kuriais pasitiki. O pasitikėjimas svarbus ne tik turguje, bet ir prekybos centruose, kuriuose produktų kokybė nuolat tikrinama. Antra vertus, juose per pastaruosius penkerius metus įvairių daržovių, vaisių, šviežių ir džiovintų, pasirinkimas bei įvairovė lenkia turgaviečių asortimentą.

Šilauogės – vitaminų šaltinis

Šviežios šilauogės – tikras skanumynas. Jos neturi nei kotelių, nei kauliukų (mažos sėklytės yra valgomos), o dėl vertingų medžiagų išsilaiko ilgiau nei kitos uogų ir vaisių rūšys.

Šilauogės – daugelio vitaminų ir biologiškai aktyvių medžiagų šaltinis. Jose randama bioaktyvių junginių, kurie užtikrina natūralią gynybą nuo ligų, suteikia skonį, kvapą ir spalvą.

Šilauogės gerina sveikatą:
a) Ypač vertingos šios uogos tiems, kurie skundžiasi regėjimo sutrikimais.
b) Pektinas, kurio gausu šilauogėsemažina kraujo klampumą. 
c) Šilauogės pasižymi ir uždegimo slopinamuoju poveikiu.
d) Naudinga priemonė nuo žarnyno ligų.

Šviežiomis šilauogių uogomis galima mėgautis skinant jas tiesiai nuo krūmo. Užtenka per dieną suvalgyti pusę stiklinės šių uogų, ir jūsų organizmas bus aprūpintas vertingomis medžiagomis. Šilauogių galima dėti į salotas, labai skanu jas valgyti su jogurtu.

Net ir šaldytos šilauogės nepraranda daugelio savo maistingųjų savybių. Šilauogių džiovintos uogos yra parduodamos vaistinėse.

Palaiko proto aštrumą

Šilauogės padeda smegenų neuronams efektyviau susisiekti vieniems su kitais. Amžiui bėgant, atmintis silpnėja, o sugebėjimai, būtini koordinacijai ir pusiausvyrai, mažėja. Jos turi fermentų, kurie gerina atmintį ir koordinaciją.

Stiprina regėjimą

Japonijoje šilauogės vadinamos akių uogomis, nes jos gali apsaugoti nuo glaukomos bei kataraktos. Šiose uogose yra didelis kiekis natūralių antioksidantų ir medžiagų nuo uždegimo, mažinančių akių įtampą ir gerinančių regėjimą. Ypač padeda tiems, kurie blogai mato prietemoje.

Turi priešvėžinių medžiagų

JAV Ilinojaus universitete buvo tirti įvairūs vaisiai, siekiant nustatyti, ar juose yra priešvėžinių savybių turinčių medžiagų. Didžiausiu priešvėžiniu poveikiu išsiskyrė šilauogės.

Išnaudokite visų uogų sezoną – jos naudingiausios šviežios.

Vaida Kurpienė
Vaida Kurpienė
Sertifikuota mitybos specialistė
Studijos “Sulieknėk sveikai” vadovė

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Atgal į straipsnių sąrašą
Skaityti komentarus (žiūrėkite žemiau) (0) Rašyti komentarus (žiūrėkite žemiau)

Įkelkite savo komentarą

*

  • Facebook

  • Instagram