Kiekvienas iš mūsų bent kartą yra ragavęs saldžiųjų gėrimų. Juk jų – gausus pasirinkimas prekybos centruose, kavinėse, restoranuose ir net mokyklos valgyklose. Tačiau ar kada nors susimąstėte, kiek juose slypi pačių tikriausių nuodų, kurie ne tik neteikia naudos, bet ir žaloja organizmą?

Cukrus duonoje ir pieno gaminiuose

Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė portalo lrytas.lt paklausta, ar saldieji gėrimai iš tiesų yra nuodas, teigė, jog pagrindinis blogis juose – cukrus. „Vaikai suvalgo akivaizdžiai per daug cukraus, nemažai jo – paslėpto. Jo randama duonoje arba pramoniniu būdu pagamintuose pusgaminiuose ar net mėsos gaminiuose. Nemažai cukraus slepiasi saldintuose pieno gaminiuose – varškėje, jogurte, sausuose pusryčiuose.“
Studijos „Sulieknėk sveikai“ vadovė V.Kurpienė sakė, kad perkant saldintus gėrimus reikėtų atkreipti dėmesį į jų sudėtį. „Didžiausias kiekis po vandens juose – cukrus, su visomis jo neigiamomis pasekmėmis – nuo imuniteto mažinimo, uždegiminių procesų, iki II-ojo tipo diabeto. Dažikliai, cukrus ar jo pakaitalai bei sintetiniai skoniai itin slopina skonio receptorius ir trikdo augančio organizmo veiklą.“

Nuo fruktozės – nutukimas ir diabetas

Pašnekovė sakė, kad šiuo metu populiarėja vietoje cukraus dėti įvairius cukraus pakaitalus, kurie taip pat turi daug neigiamų savybių: „Dažnai vartojant fruktozę arba fruktozės kupiną sirupą, apkraunama kasa, o galiausiai jis ims veikti taip pat, kaip naudojant cukrų – sutriks kasos ir kepenų veikla, medžiagų apykaita bei prasidės nutukimo procesas.“
Pasak V.Kurpienės, saldikliai tik iš pirmo žvilgsnio atrodo nekaltai, tačiau iš tiesų yra nerekomenduojami tiek vaikams, tiek nėščioms moterims. „Pavyzdžiui, vienas iš dirbtinių saldiklių sukralozė blogina žarnyno mikroflorą, pakeičia insulino ir gliukozės kiekius kraujyje, neigiamai veikia virškinimo sistemą ir maistinių elementų pasisavinimą žarnyne.“

Kofeinas, fosforas ir angliarūgštė – tabu

Yra dar viena sudėtinė saldintų gėrimų dalis, į kurią būtina atkreipti dėmesį. Tai – kofeinas. Vaikams jis gali sukelti galvos skausmus, skrandžio sutrikimus, nuo jo itin sunku susikaupti, koncentruoti dėmesį, didėja miego sutrikimai bei nervingumas.
Specialistė, kalbėdama apie blogybes, esančias saldintuose gėrimuose, pamini ir fosforo rūgštį. „Ji naudojama gėrimams rūgštinti. Fosforo mums reikia. Vartojamas mažais kiekiais jis yra naudingas, tačiau panaudojus didesnį jo kiekį, jis „suriša“ kalcį, magnį ir cinką bei skatina jo šalinimą iš organizmo. Tai ypač kenkia augančiam organizmui, kadangi būtent tuo metu formuojasi kaulai“, – teigė V.Kurpienė ir paaiškino, jog dažnai vartojant gėrimus su fosforo rūgštimi, kaulų tankis bus mažesnis, o tai gresia ankstyva osteoporoze. Tėvai, pirkdami gazuotus gėrimus vaikams, turėtų atminti ir angliarūgštės žalą. „Burbuliuotais“ vadinami gėrimai vaikams neteikia naudos, anaiptol, – jie tik žaloja organizmą. „Angliarūgštė paskatina skrandžio sekreciją ir tai nėra gerai, jei skrandis tuščias ir nesiruošiama netrukus valgyti. Vaikų virškinimo sistema daug jautresnė, nei suaugusiųjų“

Sultys ar limonadas?

Yra tėvų, kurie mano, jog pirkdami vaikams parduotuvėse sultis, daro gerai. Tačiau tai nėra visiška tiesa. „Taip, jose mažiau sintetinių priedų ir jos geriau nei bet koks limonadas, tačiau cukraus kiekis sultyse – didžiulis, nors ir natūralus“, – aiškina mitybos specialistė ir skaitytojams primena, kad vaikams net ir šviežiai spaustas sultis būtina skiesti dėl per didelės apkrovos organizmui.

Gėrimas (250 ml) – Kalorijų kiekis – Cukraus kiekis (g)

Coca-Cola – 78 – 15
Sprite – 110 – 29
Apelsinų, braškių ir bananų sultys (pakelyje) – 117 – 22
Greipfrutų sultys, pakelyje – 115 – 28
Vynuogių sultys, pakelyje – 152 – 36
Apelsinų sultys, natūralios – 112 – 21

Šaltinis:
Gerda Morozovienė
www.sveikata.lrytas.lt