Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis.

Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę lietuvio mitybą pietų metu, bet ir išsiaiškinti, ką reikėtų keisti, kad mūsų pietūs taptų maistingesni, o gautos energijos pakaktų nudirbti visiems popietės darbams.

Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs

Dažnas iš mūsų per pietus nulekiame į artimiausią kavinukę ar valgyklą, kartais į darbą atsinešame namie gaminto maisto, o neretai tenkinamės varškės sūreliu ar jogurto indeliu. Vaida Kurpienė teigia, kad nėra taip svarbu, kur maitinamės (kavinėje ar darbe), svarbiausia, kad maistas būtų lengvai virškinamas ir kokybiškas. Juk ir namuose galime pasigaminti beverčio maisto, kuris tik apsunkins mūsų organizmą.

Pasak sveikos mitybos specialistės, „pietūs turėtų būti pagrindinis dienos valgis, nors pas mus dažniausiai yra atvirkščiai – pietums šiek tiek užvalgoma, o pagrindinis maitinimasis vyksta vakare, kai medžiagų apykaita sulėtėjusi ir energijos poreikis sumažėjęs. Labai svarbu, kad pietums tektų didžiausia dalis maisto, bet jis būtų lengvai virškinimas, nes kitu atveju po pietų ima miegas: žmogus būdrauja fiziškai, bet protinį darbą dirbti sunku. Dėl to pietums reikėtų valgyti šviežių daržovių ir ką nors vieną iš šių produktų – liesos mėsos, žuvies gabaliuką, pupelių, pieno produktą, neriebų troškinį, su lupenomis virtų bulvių arba pilno grūdo makaronų – pasirinkimas tikrai yra didelis.“

Na, o dabar paspoksokim į pietaujančius kolegas, kaimynus ar nepažįstamuosius ir pasinaudokim sveikos mitybos specialistės patarimais.

Irmantas, rinkodaros specialistas, „BigBank“

Irmantas, rinkodaros specialistas, „BigBank“

IRMANTO PIETŪS – SRIUBA.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras:
Pietūs, skaičiuojant kalorijomis, turėtų sudaryti ~35-40 proc. viso dienos raciono. Kitaip kalbant, pietūs turėtų būti pagrindinis dienos valgis. Žiemą norisi šiltų patiekalų, tai suprantama. Tačiau pietums valgant tik sriubą sunkiai įmanoma gauti pakankamai maistinių medžiagų.

Taip pat norėčiau pastebėti, kad dažniausiai viešo maitinimo įstaigose sriubos būna pervirtos ar net trintos. Tokiu atveju jos pasotina ypač trumpam laikui ir praėjus 1,5–2 val. po valgio skatina alkio jausmą, kurį biuruose dirbantys žmonės paprastai antroje dienos pusėje malšina bandelėmis, saldžiais sūreliais ir kitais nesveikais užkandžiais. Po tokios netvarkingos dienos persivalgo vakare, nes būna peralkę.

Patarimas. Jei pietums valgote sriubą – priešpiečiams ar pavakariams rinkitės sotų patiekalą. Įsivaizduokite, kad tai antra pietų dalis. Beje, svarbu ir kelintą valandą valgote pietus. 70 proc. maisto turi būti suvalgyta iki 15 val. dienos.

Laura, analitikė, „Strategy Labs“

Laura, analitikė, „Strategy Labs“

LAUROS PIETŪS – BLYNELIS.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras:

„Nuotraukoje nesimato, koks blynelio įdaras. Bet kokiu atveju, blynelis kaloringas, bet, maistiniu požiūriu, mažai vertingas produktas. Įprastai blynai kepami iš aukščiausios rūšies miltų, kuriuos gaminant nušlifuojami grūdai ir taip lieka tik 20 proc. vertingų grūdo medžiagų, bet kalorijos išlieka beveik visos. Tai paprastieji angliavandeniai, skatinantys apetitą. Nesu mačiusi, kad viešo maitinimo įstaigoje keptų blynus iš viso grūdo dalių miltų, o gaila, nes maistinė vertė skiriasi iš esmės.

Patarimas. Jei renkatės blynus, esu mačiusi, kad kartais juos blyninėse kepa iš grikių miltų. Šie miltai žymiai vertingesni, nei įprastiniai, nors juose taip pat yra kvietinių aukščiausios rūšies miltų priemaišų. Svarbu ir kokį įdarą renkatės, geriausias – daržovių, grybų ar nesaldžios varškės.
Atsargiai elkitės su padažais. Dažnai didžiausią kalorijų kiekį gauname iš jų, nors naudingų medžiagų iš kavinėse pagamintų padažų gauname mažai. Padažo nepilkite ant patiekalo, o šiek tiek pamirkykite gabaliukus prieš valgydami. Turėtų pakakti vieno ar dviejų šaukštų padažo.
Būtinai suvalgykite ir šviežių daržovių. Jos suteiks jums energijos.“

Paulius, jaunesnysis analitikas, „GILD Corporate Finance“

Paulius, jaunesnysis analitikas, „GILD Corporate Finance“

PAULIAUS PIETŪS– VIŠTIENA SU RYŽIAIS IR SALOTOMIS.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras: „Iš visų nuotraukų, manau, tai patys teisingiausi pietūs, nors tikrai netobuli. Pirmiausia matau, kad vištiena padaže „plaukia“, o to neturėtų būti. Antra, labai gaila, kad kavinėse ir restoranuose naudojami tik šlifuoti (balti) ryžiai, kurie yra paprasti angliavandeniai, t. y. menkavertis valgis maistinių medžiagų požiūriu, per greitai pasisavinamas ir keliantis alkį. Idealu būtų natūralūs nešlifuoti ryžiai, bet, tiesą sakant, jų nesu mačiusi nei vienoje kavinėje ar restorane.
Labai gerai, kad šioje lėkštėje atsirado daržovių. Visose kitose mano peržiūrėtose nuotraukose, išskyrus Jurgitos lėkštę, jų akivaizdžiai trūksta.“

Patarimas. Pietų metu vertėtų suvartoti 150-200 g šviežių daržovių. Ši problema sprendžiama įvairiai: vieni atsineša į darbą ir suvalgo prieš pietus, kiti užsisako kelis šviežių daržovių garnyrus.
Taip pat rekomenduočiau geriau valgyti tik vieną koncentruotą produktą: ryžius, bulves, mėsą, varškę ir prie jų šviežias daržoves. Tokiu būdu po pietų jausitės ir sotūs, ir išlaikysite puikią energiją, ko dažniausiai trūksta biuro darbuotojams antroje dienos pusėje.“

Jurgita, vyriausioji personalo specialistė, „BigBank“

Jurgita, vyriausioji personalo specialistė, „BigBank“

JURGITOS PIETŪS – VIŠTIENOS SPARNELIAI, BULVYTĖS IR SALOTOS.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras: „Galiu pasakyti puikią naujieną p. Jurgitai, kad jos medžiagų apykaita nuostabi!
Bloga naujiena, kad, jei taip maitinsis ilgesnį laiką, sutriks sveikata. Gali atsirasti ne tik lėtinis nuovargis, bet ir sunkios lėtinės ligos. Keptose bulvytėse gausu blogų riebalų ir kancerogeninių medžiagų, viena iš jų – akrilamidai. Vištienos sparneliuose labai mažai baltymų, kurių mes tikimės gauti iš mėsos patiekalų, ir ypatingai daug riebalų. Taigi vertingų medžiagų – mažai.
Gelbėja viena – šviežios daržovės. Jos suteikia organizmui antioksidantų, vitaminų bei maistinių skaidulų, kurių mums reikia kasdien ir daug.

Patarimas. Tiktų panašūs patarimai kaip ir p. Pauliaus atveju.“

Justas, analitikas, „Strategy Labs

Justas, analitikas, „Strategy Labs

JUSTO PIETŪS – VARŠKĖ (daug varškės!) IR JOGURTO INDELIS.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras: „Klausimas būtų toks – kokio riebumo varškė ir jogurtas yra valgomi. Jei labai liesi, pvz., 0,5-1 proc. riebumo, tuomet šie produktai mažai sotūs, todėl greitai vėl išalkstama. Jogurtuose su skoniu labai daug cukraus. Todėl reikėtų elgtis atsargiai.

Patarimas. Rinktis vidutinio riebumo pieno produktus, atkreipti dėmesį į cukraus ir priedų kiekį.
Antra, šalia tokių pietų būtina šviežių daržovių porcija. Trečia, suvartojus tokį kiekį gyvūninės kilmės produktų vakare rinkitės tik augalinius produktus: ankštines ir kitas daržoves.

Tiek gražių lietuvaičių veidų ir išmintingų sveikos mitybos specialistės komentarų.

Skanių pietų, bičiuliai!

Nuotraukų autorius fotografas Robertas Pledas.

Sveikos gyvensenos portalo MedGuru.lt straipsnis.