Visi nori turėti gražią figūrą, tačiau tikrai ne visi nori tam dėti daug pastangų. Dažnai tiesiog sėdime ir laukiame stebuklingos tabletės, kuri per naktį ims ir pakeis viską – ryte pabusime gražūs ir be antsvorio. Norintiems greito rezultato atsako mitybos specialistė Vaida Kurpienė.
„Sveiki, patarkit, kaip greičiau numest svorį, turiu virš 15 kilogramų, o sesers vestuves už dviejų mėnesių. Šiaip nesportuoju, dirbu sėdimą darbą, bet vakarais labai tingiu jau ką daryt. Negaliu prisiverst. Bet labai norisi nors per vestuves nuotraukose atrodyt normaliai. Ačiū. Lina“
„Sveiki, nežinau, esu visiškoj nevilty, nes nesiseka man numest svorio visai. Išbandžiau jau visas dietas, nusiperku visas knygas. Bėda gal ta, kad išlaikau tik dvi savaites, nervai neatlaiko. Buvau pradėjus gert kažkokias kiniškas žoles, kur greit svoris krenta, bet savaite pagėriau tik, nes labai prigąsdino drauge, kad galiu mirt, tai mečiau. Nukrito gal trys kilogramai, bet dabar jau vėl jie su manim. Gal galit ką patart?“
Konsultuoja sveikos mitybos specialistė, studijos „Sulieknėk sveikai” vadovė Vaida Kurpienė
Pirmiausia aptarkime, kodėl klausimas „kiek numesiu kilogramų per mėnesį“ neteisingas?
Prieš porą metų dažnai sulaukdavau skambučių ir elektroninių laiškų, kuriuose būdavo klausiama vienintelio dalyko: „Kiek numesiu kilogramų per 3 mėnesius?“ Dabar tokių klausimų sulaukiu ypatingai retai ir tikiuosi, kad klausimai keičiasi dėl geresnio supratimo.
Klausimas atrodytų paprastas, panaši tema vyrauja ir pirmame laiške. Skaitytoja klausia, kaip jai greitai numesti 15 kilogramų per du mėnesius.
Pirmiausia, kalbant apie lieknėjimą, reikėtų žinoti, kad sveikai ir ilgam laikui svoris metamas iš lėto. Prižiūrint specialistui per tris mėnesius būnant sočiam ir valgant skanų maistą galima nesunkiai numesti 10-12 procentų nuo kūno svorio. Juk ne tas pats numesti 15 kg nuo 100 kg ir tiek pat nuo 70 kg kūno svorio. Pirmu atveju tai bus 15 procentų nuo kūno svorio, o antruoju net 21,4 proc. Skaitytoja nenurodė, kiek ji sveria, taigi ir į jos klausimą sudėtinga atsakyti.
Žinoma, norisi rezultato greito, juk dėl akivaizdaus svorio pokyčio „galima ir pakentėti“. Tiesa? Tačiau reikėtų atminti, kad per greitai metant svorį nutinka daug blogų dalykų.
Pirmiausia lėtėja medžiagų apykaita. Tai nutinka dėl dviejų priežasčių. Greitas svorio kritimas įmanomas tik ypatingai stipriai sumažinant gaunamų kalorijų kiekį per parą. Organizmas ima naudoti savo turimas atsargas. Blogiausia tai, kad tokiu atveju pirmiausia pasišalina skysčiai ir didžioji dalis trūkstamos energijos gaunama ne iš riebalų, kaip daug kam atrodo, bet iš raumens audinio.
Efektas stulbinantis, bet tik trumpam. Vėl pradėjus valgyti skysčiai netrukus sugrįžta, o dėl raumenyno netekimo sulėtėja medžiagų apykaita visam laikui, nes būtent raumenys ir vidaus organai sudegina pagrindinį suvartojamų kalorijų kiekį.
Antra priežastis – dietą organizmas suvokia kaip badą. Jūsų smegenys nesupranta, kad darote sau „gera“, taigi stengiasi apsisaugoti ir jau antrą dietos dieną sulėtina medžiagų apykaitą, kad galėtų išgyventi „sunkmečio“ laikotarpiu.
Trečias blogas dalykas, nutinkantis greitai metant svorį, yra sotumo ir alkio jausmų sutrikimas. Kaip jau minėjau, organizmas dietą suvokia kaip badą ir jums pradėjus vėl normaliai maitintis jūs norite valgyti daugiau, nei iki tol, be to, sulėtėjusi medžiagų apykaita atsistato tik po kurio laiko.
Priežastis labai paprasta – jūsų kūnas nori prikaupti riebalų kitam „badmečiui“. Tie, kas yra greitai metę svorį, žino, kad organizmas po tokių „efektyvių“ dietų labai greitai prisiaugina svorį atgal. Ir tai dar ne viskas. Paprastai po tokių drastiškų priemonių sveriama dar daugiau, nei iki dietos pradžios.
O taip norisi stebuklo…
Dažnai būname pasiruošę „pasikankinti“ savaitę ar dvi, ilgiausiai mėnesį, bet tikrai ne ilgiau. Norime rezultato, bet keisti savo mitybos būdo nepageidaujame. Tai ir yra didžiausia klaida.
Kiekviena diena mityboje svarbi. Jei bus trumpas veiksmas, tokio pat trumpumo bus ir rezultatas. Ar tikrai jus tenkina tas svorio begalinis svyravimas? Kai spintoje įvairiausių dydžių rūbai? Kai graužiame save kasdien dėl kiekvieno vakar į burną įdėto kąsnio?
Svorio visam laikui galima atsikratyti tik pakeitus mitybos įpročius visam laikui, su retomis išimtimis. Išimtys reiškia, kad nėra maisto produktų ar patiekalų, kurių būtina atsisakyti visam gyvenimui. Klausimas kitas, kiek dažnai ir kiek jų valgysite.
Žinojimas, kad jei labai ko nors norėsite – tuo galėsite ramiai pasimėgauti, suteikia ramybės. Nebelieka „paskutinio karto apsirijimų“.
Vis dar tikinčių svorio numetimo stebuklais nebandysiu įtikinti kitaip, bet užduosiu keletą klausimų pamąstymui.
Pirmas klausimas. Jei ieškote sau priimtiniausios svorio metimo sistemos, pirmiausia pagalvokite, ar galėsite to laikytis ilgą laiką. Ar būsiu sotus/soti? Juk kančioje, kitaip alkio negaliu pavadinti, ilgai neišbūsite. Organizmas anksčiau ar vėliau sukels revoliuciją ir jūs imsite persivalgyti bei manyti, kad „niekas nepadeda“, kaip savo laiške rašo skaitytoja Lina.
Kitas svarbus dalykas, ar maistas bus skanus? Jei nutinka tokia situacija, kad negalime pasirinkti, ką valgysime – tuomet žinoma, kad norėdami išgyventi valgysite bet ką, kas valgoma, tačiau tokių situacijų būna retai, tiesa?
Kiek ilgai galite išbūti kai aplink skanus maistas, o jūs kramsnojate beskonį? Žinoma, valgant tą patį, ką iki šiol – nesulieknėsite, ir normalu, kad nauji patiekalai ir skoniai pradžioje gali būti neįprasti. Svarbiausia – rasti versijas, kad jums asmeniškai tai būtų ne tik priimtina, bet ir skanu. Ir tam daugiausia reikėtų įdėti pastangų – būtent skanaus ir sveiko maisto bei patiekalų paieškoms, o ne savęs graužimui ir kančiai. Tokiu atveju labai greitai turėsite daug daugiau energijos, kurios gausite iš maistingųjų medžiagų kupino maisto.
Antras klausimas. Jei metate svorį gerdami arbatas, piliules, miltelius, tai jūsų klausimas turėtų būti ne „kiek numesiu svorio“, bet „kaip“? Kas vyksta mano organizme, jei nieko nekeisdama metu svorį? Ar kada susimąstėte apie tai? Ar esate tikri, kad nesutrikdoma jūsų organizmo veikla, maistinių medžiagų pasisavinimas? Jei netrikdo, kaip tai veikia?
Ir vėl grįžtame prie klausimo – ar galėsite šiuos produktus naudoti visą gyvenimą? Kas nutiks, kai nustosite?
Trečias klausimas, kurį reikia užduoti sau: kodėl norite mesti svorį? Jei jūsų svoris normalus, tik nedideli „minkštumai“ trukdo, o jaučiatės puikiai, ar tikrai norite keistis ir dėti į tai ilgalaikes pastangas?
Jei antsvoris iš tiesų yra reali problema, trikdanti sveikatą ir savijautą, būtina įsisąmoninti, kad sulieknėjimas bus priemonė tai problemai įveikti, o ne galutinis tikslas. Tuomet ir koncentruojamės ne į kilogramus, o į sveikesnio maisto pasirinkimą bei savijautos gerėjimą, o svoris tirpsta beveik savaime…. Gal tai ir yra stebuklas?