Pastarąjį dešimtmetį žiniasklaidos priemonės pilnos skambių dietų pažadų – “minus 10 kilogramų per mėnesį.” “numeskite 3 kilogramus per savaitę”, “išgerkite X piliulę ir svoris pats nukris”.
Kiek šiuose pažaduose tiesos ar mes niekuo nerisikuojame? Kalbamės su sveikos mitybos ir lieknėjimo specialiste Vaida Kurpiene.
KODĖL SVARBU LIEKNĖTI PAMAŽU? KAIP NEUŽKIBTI ANT DIETŲ KALBLIUKO? 
Moterys galvoja suvalgysiu “X” produktą, pasilaikysiu trumpalaikės dietos ar išgersiu piliulę ir stebuklas įvyks… Blogiausia, kai bandomos vis naujos dietos ar tabletės. Moterims atrodo, kad „šį kartą viskas bus kitaip“, bet stebuklas neįvyksta.
Prieš imdamiesi naujo „stebuklingus‘ rezultatus žadančio dalyko: dietos ar piliulės užduokite sau du esminius klausimus.
Pirma, kas pasikeičia organizme, jei nieko nedarant, tik geriant piliules, ‚stebuklingą“ gėrimą ar arbatą svoris krenta. Labai tikėtina, kad mūsų kūnas žalojamas, nes sutrikdomos jo funkcijos. Nei vienas gydytojas jums nerekomenduos tokių svorio metimo priemonių.
Antra, kas bus, kai nustosiu vartoti papildus/arbatą? Ar turėsiu vartoti juos visą gyvenimą?
Manau tokie du paprasti klausimai priverčia susimąstyti, nes atsakymai į juos Jums tikrai nepatiks. Visada sakau, kad jei negali kažko daryti visą gyvenimą, tai šis pokytis bus trumpalaikis.
KOKIE DIDŽIAUSI PAVOJAI TYKO BESILAIKANČIŲ DIETOS?
Žinoma, dietos džiugina dėl keleto priežasčių: nereikia keisti savo mitybos įpročių, akivaizdus rezultatas pasiekiamas labai trumpu periodu. Be to, nereikia domėtis sveika mityba ir savo organizmu.
Suprantu, kad greiti pokyčiai džiugina. Bet privalau įspėti, kad tokiu atveju Jums gręsia sulėtėjusi medžiagų apykaita, sutrikdyta organizmo veikla ir prastas savęs vertinimas. Blogiausia tai, kad tai ne įsivaizduojami pavojai, bet realios pasekmės dietų mėgėjoms.
Pirmiausia reikia suprasti, kad įprastai dietų kaloringumas yra mažas. Tai reiškia, kad dažniausiai energijos nepakanka net normaliai organizmo veiklai užtikrinti. Juk kalorijos naudojamos ir širdžiai plakti, ir kvėpavimui, ir smegenų darbui… net mirksėjimui:)
Reiškia, jei jūsų kūnas negauna pakankamai maisto, organizmas įjungia ekonominį režimą. Smegenys nežino kuomet vėl pradės gauti pakankamai energijos ir taip siekia užtikrinti kuo ilgesnį gyvybės palaikymą. Medžiagų apykaita sulėtėja jau antrą dietos dieną.
Antra medžiagų apykaitos sulėtėjimo priežastis yra raumenų masės sumažėjimas. Daugiausia kalorijų degina mūsų vidaus organai ir raumenys. Per greitai metant svorį pirmiausia šalinasi organizmo skysčiai, ardomas raumuo ir tik maža dalis riebalų. Ar iš tiesų tokie pokyčiai yra tai, ko jūs siekiate?
Sugrįžus prie įprastinės mitybos skysčiai netrukus sugrįžta, o medžiagų apykaita dėl raumenų masės sumažėjimo ir ekonominio organizmo rėžimo būna sulėtėjusi. Bloga naujiena dar ir tai, kad sulėtėjusi medžiagų apykaita ilgai neatsistato net ir pakankamai valgant. Raumenų masę atstatyti galima tik sportuojant. Be to, tyrimais įrodyta, kad po savaitinės dietos sutrinka sotumo ir alkio jausmai. Žmogus nesąmoningai suvalgo daugiau, nei iki dietos.
Dėl visų aukščiau išvardintų priežasčių svoris ne tik netrunka sugrįžti. Galutinis dietos rezultatas plius dešimt procentų masės prie pradinio svorio. Žinoma, moteris ima graužtis ir kaltinti save, jai atrodo, kad ji neturi valios. Nuoširdžiai aš stebiuosi, kaip moterys gali išbūti alkanos tiek daug dienų, jau nekalbant apie neskanų maistą….
Fiziologijos nenugalėsite niekada. Organizmas visada atsiims tai, kas jam priklauso. Antsvorio tikrai galima atsikratyti visam laikui. Reikia tik pasidomėti savo organizmu, sveika mityba ir pakeisti mitybos įpročius visam gyvenimui.
Beje, tai nėra taip sudėtinga, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Susireguliavusios mitybą savo mėgstamus produktus galėsite valgyti, tik rečiau ir mažiau. Tuomet ir apimčių bei svorio pokyčiai džiugins jus visą laiką.
Interviu ėmė Jūratė Juršienė DELFI Gyvenimo redaktorė