Pietūs – pagrindinis dienos valgis, kuriam neretai negalime skirti pakankamai laiko. Apie tinkamus pasirinkimus pietums ir pietų svarbą kalbame su mitybos specialiste Vaida Kurpiene.

– Kodėl pietauti – svarbu?

– Pietūs turėtų būti kiekvieno žmogaus pagrindinis dienos valgis.

Suprantama, dažnas kol dirbame, nejaučiame, kad norime valgyti, o kartais – tiesiog nerandame tam laiko. Tačiau tuomet, grįžę namo, persivalgome.

Pavalgome iškart tiek pietus, tiek ir vakarienę. O tai labai apkrauna skrandį – jis nespėja tokio maisto kiekio suvirškinti, o mes jau einame miegoti. Tai kenkia miego kokybei – nebegalime ramiai miegoti giliu miegu, todėl neišsimiegame ir po nakties atsikeliame pavargę. Taigi visą dieną jaučiamės mieguisti ir kamuojami prastos savijautos vien dėl netinkamos mitybos.

– Kartais pietų atsisakome, nes manome, kad po jų apsunksime?

– Iš tikrųjų, dažnai žmonės nevalgo pietų, nes bijo, kad pavalgę jie apsunks ir bus sunku dirbti. Bet jei pietums valgysite daug šviežių daržovių, o skysčius gersite ne valgio metu, o prieš jį – tuomet neapsunksite ir jausitės net labai energingi. Apsunkstama tuomet, kai valgomas riebus maistas arba daug primaišoma įvairių patiekalų, ir tai labai apkrauna virškinimo traktą ir jaučiamės apsunkę.

– Kokie turėtų būti sveiki ir subalansuoti pietūs?

– Pietums būtinai valgykite šviežių daržovių – jos pagerina skrandžio ir žarnyno veiklą. Prie daržovių rinkitės liesą mėsą, žuvį. Iš esmės – pietums galima valgyti bet ką, tik nelabai riebaus. Kaip jau minėjau, riebus maistas labai stipriai sulėtina skrandžio veiklą ir jį apsunkina. Žinoma, nereikia pietums valgyti ir per mažai, pavyzdžiui, tik salotas. Kai pietums valgoma per mažai, paskui pajuntamas alkis. Todėl pradedama užkandžiauti, o užkandžiaujama dažniausiai saldumynais ir miltiniais gaminiais.

Sveiki receptai pietums >>

– Kaip manote, koks būtų geriausias pietų scenarijus: neštis maistą iš namų, pietauti kavinėje, o galbūt – nusipirkti ką nors parduotuvėje?

– Tikriausiai ne tiek svarbu, kur valgyti, kiek svarbu – ką renkatės pietums. Tiems, kurie nori neštis maistą pietums iš namų, greiti ir maistingi pietūs galėtų būti šviežios daržovės ir varškė. Tokie pietūs neapsunkintų, tačiau suteiktų energijos. Šiuo metu kavinių pasirinkimas didelis, todėl ir jose galima rasti sveikų ir maistingų pasirinkimų pietums.

Geriausia pietaujantiems kavinėje būtų rinktis liesą mėsą, menkės gabaliuką, troškinį ar pilno grūdo makaronus, garnyrui – bulves, grikius. Jeigu valgote patiekalą su padažu, pavyzdžiui, salotas, patariama, jog paprašytumėte padažą patiekti atskirai. Labai dažnai salotos būna lengvos ir maistingos, kol padažas – labai kaloringas ir riebus. Todėl jo vartoti reiktų saikingai.

Galiausiai, jei iš namų pietų neatsinešėte, o į kavinę eiti nenorite, galima nusipirkti produktų parduotuvėje ir čia pat ką nors pasigaminti patiems. Šiuo metu parduotuvėse nemažas produktų ir paruoštų patiekalų pasirinkimas, tiesiog reikia mokėti protingai pasirinkti būtent tuos produktus pietums, kurie bus sotūs, tačiau neapsunkins skrandžio.