Didžiulis skaičius vėžio atvejų yra susiję su per dideliu kūno svoriu, netinkama mityba bei fiziniu pasyvumu. Nors visi šie veiksniai yra susiję ir gali padidinti prie vėžio riziką, kūno svorio reikšmė – svarbiausia. Iš tiesų, remiantis tyrimų duomenimis perteklinis kūno svoris įtakoja 14% -20% visų vėžiu susijusių mirčių.
Antsvorio ir vėžio ryšys
Antsvoris ar nutukimas akivaizdžiai yra susijęs su padidėjusia rizika susirgti daugelio vėžio formų, įskaitant krūties vėžį (moterims- po menopauzės), storosios žarnos, endometriumo (gimdos), stemplės bei inkstų vėžiu.
Nutukimas taip pat susijęs su padidėjusia vėžio rizika kasoje, tulžies pūslėje, skydliaukėje, kiaušidėse ir gimdos kaklelyje, taip pat antsvoris susijęs su daugine mieloma, Hodžkino limfoma ir agresyviu prostatos vėžiu. Kai kurios sąsajos tarp kūno svorio bei vėžio dar nėra visiškai suprantamos. Pavyzdžiui, tyrimai parodė, kad antsvoris susijęs su padidėjusia krūties vėžio riziką moterims po menopauzės, bet ne iki menopauzės.
Svorio padidėjimo laikotarpis taip pat gali padidinti vėžio riziką. Kai kuriais atvejais antsvoris vaikystėje ir jaunystėje daugiau įtakoja kai kurių vėžio formų atsiradimą, nei svorio priaugimas vėliau. Pavyzdžiui, kai kurie tyrimai rodo, kad moterys paauglystėje priaugusios svorio yra didesnėje rizikos grupėje susirgti vėžiu  kiaušidžių vėžiu iki menopauzės, nei tos, kurios svorio priaugo jau vėliau. Dėl šios priežasties svarbu, kad tėvai nuo pat vaikystės diegtų sveikos mitybos pagrindus savo vaikams.
Kaip kūno svoris įtakoja vėžio riziką?
Per didelis kūno svoris (riebalų perteklius organizme) padidina vėžio riziką per keletą mechanizmų, kai kurie jų svarbūs tik konkrečioms vėžio rūšims:
– Kaip organizmas apdoroja riebalus ir cukrų (gliukozę),
– Imuninės sistemos funkcijai,
– Tam tikrų hormonų lygiui, pavyzdžiui, insulino ir estrogenų,
– Veiksniams, kurie reguliuoja ląstelių dalijimąsi, pvz. IGF-1,
– Baltymai, kurie įtakoja, kaip organizmas naudoja tam tikrų hormonus.
Ar sulieknėjus sumažinama vėžio rizika?
Daugėja įrodymų, kad svorio netekimas gali žymiai sumažinti riziką tam tikrų vėžio formų, pavyzdžiui, krūties vėžio ir prostatos vėžio agresyvesnės formos. Pavyzdžiui, antsvorio arba nutukusių žmonių, kurie sulieknėjo sumažino tam tikrų hormonų, kurie yra susiję su vėžio riziką, pavyzdžiui, insulino, estrogenų ir androgenų, kiekį organizme. Be to, svorio sumažinimas, gali turėti daug kitos naudos sveikatai, pavyzdžiui, sumažinant kitų lėtinių ligų, tokių kaip širdies ligos ir cukrinis diabetas, riziką.
Stebėkite savo mitybą: sveikiausias būdas sumažinti suvartojamų kalorijų kiekį, apriboti savo suvartojamų cukraus (su arbata kava, ledai, saldainiai, gaivieji gėrimai), sočiųjų (gyvūninių) ir trans-riebalų, baltų kvietinių miltų gaminių (pilno grūdo valgykite į sveikatą, bet bandelių, baltos duonos, etc.  reikia vengti) bei alkoholio kiekius. Jie visi turi daug kalorijų, bet mažai arba net visai neturi jokių maistingųjų medžiagų. Suvartojamų kalorijų kiekį taip pat galima sumažinti, ribojant maisto porcijų dydį. Tokius maisto produktus pakeiskite šviežiais vaisiais ir daržovėmis, nešlifuotais ir nesmulkintais grūdais, pupelėmis.
Fizinė veikla
„American Cancer Society“ (Amerikos vėžio asociacija) rekomenduoja, kad suaugusieji fiziškai būtų aktyvūs (vidutinis intensyvumas) bent 30 minučių (pageidautina nuo 45 iki 60 minučių) minimaliai 5 dienas per savaitę.
Žoliniai ir sintetiniai papildai
Juos vartojant iškyla didelė rizika sulaukti šalutinių poveikių ir komplikacijų, todėl geriausia jų vengti, nebent receptą išrašo gydytojas.
Išvada
Atsiranda vis daugiau įrodymų, kad antsvoris padidina vėžio recidyvo riziką ir gali sumažinti daugelio vėžininkų išgyvenimo tikimybę. Žmonės turėtų stengtis pasiekti ir išlaikyti sveiką svorį, kai tik įmanoma.