Toks jausmas, kad sprogsiu. Viduriai užkietėję, pilvas kaip nėščiosios, veido oda – kaip paauglės.

Net ne specialistui aišku – metas valyti žarnyną. Tačiau valgymo maratoną iš kart keisti iškrovos dienomis dietologai nepataria. „Pirmiau reikėtų grįžti prie įprasto režimo, pavalyti žarnyną ir tik pradėjus tvarkingai maitintis planuoti iškrovos dienas“, – įspėjo studijos „Sulieknėk sveikai“ vadovė Vaida Kurpienė.

Kaip tai padaryti greitai, pigiai ir saugiai? Pavyzdžiui, jei sekmadienį per Velykas ir antrą jų dieną persivalgėte, antradienį iš pat ryto vertėtų grįžti prie teisingo maitinimosi režimo, valgyti mažai apdorotų produktų, pakankamai bet ir ne per daug maisto, gerai jį sukramtyti, valgymui skirti laiko ir tik trečiadienį pasidaryti iškrovos dieną.
Kodėl ne iš karto – būtent taip dažnai norisi? Tai būtų per didelis stresas organizmui: Kraštutinumai nėra gerai. Be to, reikia atsiminti, kad iškrovos diena gali būti tik viena per savaitę. Ji skirta nebūtinai svoriui sumažinti, bet labiau pailsinti virškinimo, šalinimo ir širdies kraujagyslių sistemas.
Reikia turėti omenyje, kad jei per šventes valgoma be saiko, viena iškrovos diena mažai padės. Dažnai pasitaikanti klaida galvoti, kad po iškrovos galima grįžti prie nesaikingo valgymo ir torto atsipjauti jau ne gabalėlį, o gabalą.

Kas geriausiai išvalo žarnyną

Primename, jog žarnyną gerai valo visi augaliniai ne per daug apdoroti produktai: grūdų košės (bet ne užpilami dribsniai), šviežios daržovės. Augaliniai produktai turi būti labai gerai sukramtomi ir jokiu būdu nepervirti.
Skaidulinės medžiagos, kurių apstu mažai apdorotuose augaliniuose produktuose, iššluoja žarnyną lyg šluota ir kaip kempinė sugeria įvairiausias užsistovėjusias medžiagas. Jie neleidžia užsistovėti gyvūninės kilmės ir kitokiam maistui, kuris užsibuvo žarnyne.
Ką reiškia „užstrigo“ ir kas pasidaro mūsų žarnynui, kad jie reikia „iššluoti“, paaiškinama taip: Jei valgoma daug gyvūninės kilmės maisto ir riebalų, iš skrandžio visa tai į žarnyną pasiekia tokios konsistencijos, kad užsilaiko, labai lėtai juda. Tuo tarpu skaidulinis maistas, jei yra mažai apdorotas, nepervirtas suardant skaidulas, žarnyne užima daugiau vietos ir greičiau keliauja, su savimi išstumdamas visa tai, kas galėtų užsibūti. Tokiu būdu žarnynas natūraliai išsivalo.
Kokius konkrečius produktus būtų galima siūlyti kaip geriausiai iššluojančius žarnyną? Produkto numeris vienas nėra, tinka visi grūdiniai, ankštiniai produktai ir šviežios daržovės.
Klaida manyti, kad, pvz., kopūstas valys žarnyną, o kitos daržovės mažiau. Skaidulų turi visos daržovės ir kiekviena savaip vertinga mitybiniu požiūriu. Skirtingų spalvų daržovės turi skirtingų medžiagų, tad reikia valgyti ir violetinių, ir žalių ir geltonų, ir raudonų. Valgykim gražiai, spalvotai.

Kodėl vaisiai – prastesnis pasirinkimas

Paklausta, kodėl nemini vaisių – juk galbūt pavyktų išsivalyti organizmą valgant saldžiau, dietologė apgailestavo, jog naujai išvestose vaisių veislėse labai daug fruktozės, nuo kurios gali pūsti pilvą, be to tokie vaisiai daug kaloringesni už šviežias daržoves.
Jeigu daržovių galima valgyti daug, tai vaisių vartojimą reikėtų riboti, nes ten daug natūralių cukrų, kurių perteklius nėra sveika.
Kalbant apie naujas vaisių veisles siūlome prisiminti, kokio skonio obuolius ir kriaušes valgėme vaikystėje ir kokio saldumo dabar parduodami parduotuvėse. Skirtumas – akivaizdus.
Vaisiai išvedinėjami vis saldesni. Kuo saldesnį maistą žmonės valgo, tuo labiau slopinami skonio receptoriai, tuo saldesnio maisto norime.

Požymiai, kad jau reikia valyti žarnyną

Kokie požymiai, kad jau reikėtų išsišluoti žarnyną? Tai išduoda spuogai, odos spalva ar labiau sunkumo pojūtis?
Vienas svarbiausių indikatorių, ar kiekvieną dieną tuštinamės ir kada: Paprastai žmonės sako, kad kasdien. Tačiau tada klausiame, ar į tualetą eina, pvz., išgėrę kavos. Jei taip, tai dar nieko nereiškia, nes kava aktyvina peristaltiką. Yra įvairių nuomonių, tačiau tinkamai funkcionuojant žarnynui žmogus iš ryto pasituština iki pusryčių, išgėręs nebent vandens, bet ne kavos ar surūkęs cigaretę.
Jeigu taip nėra,  pasitelkite į pagalbą produktus ir išsišluoti žarnyną. Skaidulinių medžiagų turintis, nepervirtas, mažai apdorotas maistas tai puikiausiai sutvarko. Svarbu atminti, kad tvarkingai maitintis būtina kasdien, tuomet ir „šluoti“ nereikės.

Šaltinis:
Ieva Urbonaitė-Vainienė