Per pastaruosius kelis dešimtmečius smarkiai pakito daugelio porcijų dydžiai. Šį kitimą galime pastebėti nuo kavos puoduko iki greito maisto restoranuose patiekiamų “patiekalų”.

Daugelyje išsivysčiusių ir besivystančių pasaulio šalių susiduriama su vis didėjančia nutukimo problema, kuri valstybėms kainuoja milijardus dolerių.

Žmonėms sunku kontroliuoti suvalgomo maisto kiekį, kai jis patiekiamas vis didesnėmis porcijomis, ypač greito maisto kavinėse, ir dar prie šito prisideda skonio stipriklių gausa, kuri pažadiną žvėrišką apetitą. Nuotraukos pateikiamos, kaip didinamų porcijų pavyzdžiai. Nepaisant to, kiekvienas renkasi savo nuožiūra.

Jei du kartus per mėnesį suvalgysime papildomas 350 kalorijų, tai pridės mums apie 1 kg. per metus, o per ateinančius du dešimtmečius pridės apie 20 kg. Regis skaičiai nėra dideli, tačiau reikia nepamiršti, kad ne vien picų porcijos didėja.

Mūsų tėvai prieš du dešimtmečius sumanę išgerti kavos, gaudavo standartinį 250 ml., ar net 200 ml. puodelį. Tuo tarpu, šiuolaikinėje skubančioje visuomenėje dažnas žmogus mėgsta užbėgti į kavinę ar degalinę ir pagriebti didžiausią puodelį kavos, pagardintą grietinėle.

Amerikoje atlikti tyrimai rodo, kad kino teatro žmonės vis dažniau renkasi vidutines arba dideles popkornų porcijas.

Išaugę porcijų dydžiai nėra vienintelė problema, prisidedanti prie nutukimo epidemijos. Dideli kiekiai pigaus maisto iškreipė žmonių suvokimą apie tai, koks iš tikrųjų reikalingas porcijos dydis žmogaus organizmui. Kavinėse patiekiamos didelės porcijos įpratino žmogų mąstyti, kad jam reikia tiek maisto.

2007 metais Visuomenės sveikatos leidinys informavo, kad greito maisto restoranuose siūlomų porcijų dydis yra 2-5 kartus didesnis, nei tada, kai tas pats patiekalas pasirodė pirmą kartą. Kai “McDonald’s” pirmą kartą pasirodė mėsainis, jis svėrė apie 50 gr., dabar jis sveria apie 250 gr.

Kurį parduotuvėje dažniau renkatės?

Bėda ta, kad šiuolaikines sveikatingumo problemas sukelia nuolatinis skubėjimas. Žmonės nebeturi laiko namuose pasidaryti sveiką vakarienę. Mieliau renkasi piceriją ar greito maisto restoraną esanti netoli namų. Žinoma, krizė truputį pakoregavo žmonių valgymo įpročius, tačiau atsigaunanti ekonomika grąžina daugelį prie “galingų” porcijų dydžių.

Kaip nepersivalgyti?

Jei suglausime du delnus, tai gausime savo skrandžio apimtį. Be to, kas telpa viename delne, bus vieno pavalgymo maisto kiekis, o kita pusė kito delno – skysčių kiekis, kurį rekomenduojama išgerti. Likusi delno dalis – oras. O jeigu maisto kiekiai savaičių savaitėmis viršija fiziologines skrandžio galimybes, jis priverstas išsitempti ir išsiplėsti.

Gerą patarimą dėl valgymo davė Hipokratas: “Jei pakilai nuo stalo jausdamas alkį, – pasisotinai, o jeigu jautiesi prisivalgęs, – vadinasi, apsinuodijai”.

Ne veltui šis filosofas dar antikos laikais išsakė tokią mintį, juk mokslininkai jau įrodė, kad pavalgius sotumas ateina tik po 20 minučių.

Šaltinis: