Pietūs – pati svarbiausia mūsų dienos dalis, nuo kurios priklauso likusios dienos energija, savijauta, nuotaika ir net geras nakties miegas. Kasdienė dilema – ką rinktis pietums – kankina ne vieną dirbantįjį. Alternatyvų – ne viena: galima gaminti namuose, pavalgyti kavinėje ruošto maisto, rinktis šaltą užkandį ar pietus vardan darbo paprasčiausiai praleisti. Kurį variantą rinktis sveika ir ką geriausia valgyti pietums?

Kartais klientai man sako, kad surasti 20 minučių greitų pietų pertraukai – sudėtinga. Dažnas nevalgo pietų siekdamas ir sutaupyti pinigų, o taip pat – brangaus savo laiko, kurį gali skirti dienos darbams. Toks mąstymas iš esmės yra ydingas, nes tie, kurie susitvarko savo mitybą bei pasirūpina pietumis, pasiekia akivaizdžiai geresnių darbo rezultatų per tą patį darbo laiką. Be to, pasirūpinus tinkamu gliukozės kiekiu kraujyje jaučiame mažiau nerimo bei įtampos, išvengiame klaidų, greičiau priimame sprendimus ir jie būna teisingesni.

Pietūs kavinėje ar atsinešti iš namų?

Ką verčiau valgyti – namuose ruoštą ar kavinėje įsigytą maistą – atsakyti sudėtinga. Tai priklauso nuo to, ką žmogus gamina namuose. Patariu žiūrėti į maisto sudėtines dalis. Tikėtina, kad namie jūs perkate vertingesnius produktus, negu kavinėje, be to, kavinėje į maistą pridedama įvairių maisto priedų, kurių namuose nedėsite, nebent vartosite įvairius sultinius, kuriuose jų yra. Lyginant kavinės ir namų maistą, pirmiausiai reikia žiūrėti, ką žmogus ruošia namuose. Jei jis gamina dešreles, tuomet jis tikrai gali valgyti ir kavinėje, o jei jis labai rūpinasi savo mityba, žiūri, ką perka, kokios yra sudėtinės patiekalo dalys, tuomet, verčiau pietus neštis į darbą.

Skubantiems patariu pasigaminti kiek didesnę vakarienės porciją nei esate suplanavę ir dalį jos atsinešti į darbą kitos dienos pietums. Jūsų pačių gamintas maistas dažnai bus sveikesnis, nes jame bus mažiau druskos, cukraus, menkaverčių riebalų. Tiesa, geriau jau valgyti kavinėje, nei apskritai nevalgyti pietų, jei šių namie pasiruošti nepavyksta.

Trečias variantas – tarpinis. Jei vertingų patiekalų galima rasti kavinėje, tai su daržovėmis dažniausiai būna didelis iššūkis. Sprendimas – atsinešti su savimi daržovių į darbą: pasigaminkite mėgstamas salotas ar tiesiog įsidėkite morkų, ridikų, kaliaropių ar kitų daržovių. Darbe jas galima susipjaustyti pagaliukais ar griežinėliais ir suvalgyti prieš einant į kavinę.

Maistingi pietūs darbe – ką rinktis?

Pietums – ar šie valgomi kavinėje, ar yra atsinešti iš namų – patariu rinktis lengvai virškinamą maistą, kitaip sakant, paprastesnį maistą. Svarbu, kad būtų sotus, bet lengvai virškinamas maistas, nes kitu atveju po pietų ima miegas: žmogus būdrauja fiziškai, bet protinį darbą dirbti sunku.

Pietums rekomenduočiau valgyti porciją (apie 200 g) termiškai neapdorotų daržovių, o prie jų derinti baltymų arba angliavandenių turintį maistą. Puikiai tinka liesa mėsa, liesa ar riebi žuvis, kiaušinis arba bulvės, pilno grūdo ar ankštiniai makaronai, daržovių troškiniai su rudaisiais ryžiais ar kitais grūdais, avinžirnių, lęšių bei pupelių patiekalai. Geras sprendimo variantas – varškė, kuri ne tik maistinga, bet ir patogi atsinešti iš namų ar nusipirkti parduotuvėje, galima pabarstyti prieskoniais ir skaniai suvalgyti.

Prie daržovinių ar ankštinių patiekalų taip pat tinka ir pilno grūdo bemielė, avižų ar grikių duona.

Šildyti ar valgyti šaltą maistą?

Nereikia bijoti pietums valgyti vėsų maistą. Dažnai atsineštas maistas yra šildomas mikrobangų krosnelėse, tuomet dalinai suardomas baltymas, kita vertus, šildoma trumpai. Geriausia, esant galimybei, vietoje mikrobangų naudoti krosnelę, veikiančią orkaitės principu. Tačiau jei jums šalta ar turite virškinamo trakto problemų – maistą pašildykite, nes taip jis bus geriau virškinamas ir
pasisavinamas.

Kaip jau supratote, nėra vieno patarimo, kuris tiktų visiems ir visada. Mityba – individualus dalykas. Tačiau viena taisyklė galioja visiems – kuo daugiau kartų maistas buvo šildytas, tuo mažiau vertingų maistinių medžiagų jis turės.

Svarbu nevalgyti per karšto maisto, nes jis gali apdeginti stemplę, skrandį ir ilgainiui sukelti nemalonių problemų ar net sunkių ligų.

Jei maisto pašildyti nėra galimybių, o norisi šilto, galima įsigyti paprasčiausią maisto termosą. Tačiau su termosais yra niuansas – jei žmogus jame ilgai laiko maistą, ypač sudėtiniai angliavandeniai (bulvės, grūdai, makaronai) suminkštėja, suyra dalis skaidulų. Jie nebebūna tokie sotūs – jie greičiau pasisavinami blogąja prasme ir greičiau išalkstame. Tokiu atveju maistas į termosą turi būti įdėtas ne iki galo paruoštas, kad iki pietų išbrinktų. Pavyzdžiui, jei tai yra grūdinis maistas, galima jį užplikyti termose, ir tuomet iki pietų jis išbrinks. Jeigu tai virtos ar troškintos daržovės, jos turi būti paruoštos ne iki valgymo momento, kadangi jos termose paminkštės. Patariu rinktis termosus, kurie ilgai išlaiko aukštą temperatūrą, nes ilgai laikant per žemoje temperatūroje pagamintas maistas ims rūgti.

Koks laikas tinkamiausias pietums darbe?

Sočius pietus rekomenduoju pavalgyti tarp pirmos ir antros, bet ne vėliau trečios valandos dienos. Tarp pagrindinių dienos valgymų turi būti 5-6 valandų tarpas. Jei pavalgysite per anksti – peralksite iki vakarienės.

Žmonėms, kurie nevalgo pusryčių, norisi valgyti vos sulaukus 11 valandos. Jei pusryčiai greitų angliavandenių, pavyzdžiui, sausainis ar saldainis su kava, varškė su uogiene, ruginė duona su dešra, sausi pusryčiai, saldus jogurtas, užpilama košė – taip pat greičiau norėsis pietų. Geriausiai rinktis kramtoms konsistencijos nesaldžius grūdų patiekalus, kurie suteiks sotumo 3-4 valandoms. Tarpuose tarp pagrindinių dienos valgių galima įtraukti 100-150 kcal. turinčius užkandžius. Pirmoje dienos pusėje tai galėtų vaisius ar uogos, o antroje – nesaldintas pieno produktas, pavyzdžiui, graikinis jogurtas su cinamonu, riešutais, sėklos, avokadas, kukurūzo burbuolė.


Receptai pietums >>

5 3 votes
Patiko? Įvertinkite!