Atgal į straipsnių sąrašą

Vaida KurpienėSveikos mitybos specialistė pataria, kaip pavasariui ruoštis su džiaugsmu, ir išduoda mažas gudrybes, kurias pasitelkę jau netrukus veidrodyje išvysite geresnę savo versiją.

Kai jau nusprendi, kad nuo šiandien valgysi sveikiau, bendradarbė lyg tyčia atsineša gardų pyragą, o vaikai vakarienei reikalauja blynų. „Jeigu ieškosite priežasčių nesikeisti, visada jų rasite“, – sako Vaida Kurpienė.

Jūs pati atsikratėte net 24 kilogramų. Prisiminkite dieną, kai nusprendėte keistis. Kokius pažadus sau davėte?

Viskas prasidėjo nuo lažybų su draugėmis. Tada maniau, kad mano medžiagų apykaita sutrikusi nuo vaistų ir visą gyvenimą būsiu apkūni. Taigi susilažinau, kad per mėnesį atsikratysiu keturių kilogramų. Valgiau tik natūralų, neapdirbtą maistą, daug daržovių ir lažybas laimėjau. Po to nusprendžiau nesustoti ir iš vakaro pagalvoti, ką geriausio rytoj galėčiau suvalgyti. To užteko, kad be jokių kančių atsikratyčiau tų 24 kilogramų. Beje, nesportavau ir beveik kasdien pietus valgydavau įmonės kavinėje, taigi su maisto dėžutėmis į darbą nevaikščiojau. Lieknėjimas kainavo daug mažiau pastangų, nei galėjau tikėtis.

Esate sveikos mitybos specialistė. Žmonės į jus kreipiasi kaip į tą, kuri išmoko gyventi kone tobulai: valgyti sveikai, laiku eiti miegoti. Ar dar liko kažkas, ką manote, kad galėtumėte dėl savęs padaryti?

Jeigu atvirai, norėčiau daugiau laiko skirti pasivaikščiojimams gryname ore. Pažadu vaikams, kad taip ir bus – į lauką kartu eisime dažniau.

Ką galima nuveikti per artimiausius porą mėnesių, kad vasarą pasitiktume gražesni ir sveikesni?

Reikėtų nustoti planuoti, kaip nuo pirmadienio laikysimės dietos. Yra daug mažų gudrybių, kurių imtis galima jau dabar, vos baigus skaityti šį tekstą. Jeigu jau šiandien anksčiau nueisite miegoti, rytoj per pietus norėsis mažiau saldumynų ir miltinių patiekalų. Jei iš ryto rasite laiko sočiau papusryčiauti, visą dieną jausitės ramiau. Per pietų pertrauką palikite telefoną biure ir dešimčiai minučių išeikite pasivaikščioti. Tai ne sportas, bet tiek laiko pakaks, kad gautumėte dienos šviesos ir deguonies, paskatintumėte vitamino D gamybą, pagerintumėte hormonų balansą,  suaktyvintumėte kraujotaką. Jeigu taip gyvensite ilgesnį laiką, tikrai pastebėsite pokyčius. Gal ir neatsikratysite daug kilogramų, bet atsiras daugiau energijos ir pagerės nuotaika.

Tačiau daug kas mano, kad, numetus porą kilogramų, nuotaika visada bus gera.

Keistis nusprendęs žmogus pirmiausia turėtų labai aiškiai žinoti, kokį tikslą jis nori pasiekti. Reikia suprasti, kad sulieknėjus gyvenimas gali iš esmės ir nepasikeisti. Taip, parduotuvėse lengviau rasite tinkančių drabužių, iš pradžių sulauksite komplimentų. Tačiau tam, kad svorį ir nuotaiką išlaikytumėte ilgai, tokios motyvacijos greičiausiai nepakaks. Sveiką mitybą reikia paversti komforto zona. Tada lieknėjimas taps ne tikslu, o maloniu šalutiniu efektu.

Ką daryti, kad sveika mityba taptų mūsų komforto zona?

Atsakymas vienas – skaniai ir sočiai valgyti. Mitybos pokyčius dažnai įsivaizduojame kaip baubą: kad dabar kone badausime, pietums valgysime beskones kruopas ir vakare gulsimės gurgiančiu pilvu. Natūralu, kad tokios kančios ilgai neištversi. Kaip ir kiekviena nauja sritis, sveika mityba iš pradžių kainuos daugiau laiko ir pastangų, tačiau vėliau, kai atsiras įgūdžiai, tai darysite net negalvodami. Pagrindinė bėda ta, kad, nusprendę maitintis kitaip, iš meniu žmonės išbraukia daug netinkamų patiekalų, bet į jų vietą neįrašo kitų, sveikesnių, sotesnių, vertingesnių. Galiausiai tas pats maistas atsibosta ir grįžtama prie senų įpročių. Todėl siūlau bent pirmas porą savaičių daugiau paeksperimentuoti virtuvėje, atrasti tai, kas sveika ir skanu. Tada susinervinę nepulsite prie mėsainių ar picų, svajosite apie tą sveiką patiekalą, kurį taip mėgstate.

Skeptikai sakys, kad viskas, kas skanu, yra nesveika.

Tai tik dar vienas išsisukinėjimas nuo pokyčių. Žmogus, kuris nenori keistis, ras milijoną priežasčių to nedaryti. O tas, kuris nori, ieškos bent mažų galimybių savo

tikslui pasiekti. Maisto skonis priklauso nuo to, kaip jis paruoštas. Didelę svorio metimo dalį sudaro maži kulinarijos stebuklai. Pavyzdžiui, daržovės bus skanesnės, jei jas tinkamai supjaustysite, balta žuvis – puikus produktas, tik nereikia jos perkepti. Orams šiek tiek pašilus, gamtoje randasi pirmieji augalai. Kiaulpienėmis ar garšvomis pagardinę įprastas salotas ar į troškinį įmetę jauną dilgėlės lapelį gausite daugiau vitaminų ir kitų reikalingų medžiagų.

Pavasarį norisi ne tik sulieknėti. Taip pat svajojame apie gražesnę odą, stipresnius plaukus, nagus. Kokiame maiste yra daugiausiai grožiui reikalingų medžiagų?

Pirmiausia, rinkitės kuo šviežesnį ir natūralesnį maistą. Tobulas patiekalas grožiui puoselėti – tai riebi žuvis su šviežiomis daržovėmis. Žuvyje gausu omega-3 rūgščių, kurios padeda mažinti uždegimus, o daržovėse – kolageno gamybą skatinančio vitamino C ir lengvai pasisavinamo vandens, taip pat – odos senėjimą stabdančių antioksidantų. Rezultatus veidrodyje pamatysite greičiau, jei skirsite laiko geram miegui ir nepamiršite gerti vandens.

Kalbėdami apie sveiką mitybą, dažniausiai įsivaizduojame asmenines žmogaus pastangas, kad štai jis dabar maitinsis kitaip, daugiau judės. Tačiau realybė kitokia – sunku keisti įpročius vienam, kai to nedaro artimieji. Kaip tokią problemą spręsti?

Gal nuskambės banaliai, bet pradėti reikia nuo savęs. Negalime versti kaltės kitiems. Negalima kaltinti bendradarbės, kad pavaišino pyragėliais, ar vyro, kad cepelinus mėgsta labiau už salotas. Kūnas yra mūsų, todėl turime rasti valios su juo elgtis taip, kaip norime patys. Čia buvo blogoji žinia. O geroji yra ta, kad pamatę, kaip skaniai mes maitinamės, kaip gerėja nuotaika ir gražėja linijos, tą daryti užsinori ir šeima ar net bendradarbiai.

Bet negi įmanoma gaminti sau ir šeimai atskirai? Daug kas neatrastų tam laiko.

Na, nereikia maitintis drastiškai kitaip. Nemanau, kad daug yra šeimų, kurios kasdien valgo tik nesveikai. Dalis produktų visada būna tinkami. Pavyzdžiui, jei visa šeima valgo mėsą, sau galite pasirinkti ne bulvių, o salotų garnyrą, arba visai šeimai pagaminti naują, dar niekad neragautą sveiką patiekalą. Kitas patarimas – rinktis kuo natūralesnius produktus.

O ką daryti su vaikais, kurie daržoves visada nustums į lėkštės kraštą, bet su malonumu suvalgys bulvytes ar dešreles?

Rodyti gerą pavyzdį. Vaikai neklauso kalbų, bet labai gerai mato darbus. Taigi jei mama, pradėjusi dažniau valgyti tas salotas, yra geresnės nuotaikos, turi daugiau energijos žaisti ir gražiau atrodo, daržovių užsinorės ir atžalos. Jeigu tėvai eina anksčiau miegoti, ir jie nenorės naktinėti. Ir jeigu mato tėvus pusryčiaujančius, vaikai net nesugalvos į pamokas eiti alkani. Dar viena labai dažnai pasitaikanti mitybos klaida – tai valgymas prie televizoriaus. Visada prastas pasirinkimas du darbus daryti vienu metu. Nukreipę savo dėmesį nuo maisto, dažnai suvalgome daugiau, nei planavome. Bandydamas ir valgyti, ir tuo metu daryti kažką kitą, organizmas vargsta, blogiau sukramtome, mažiau naudingų medžiagų pasisaviname. Dar blogiau, kai žmonės valgo dirbdami prie kompiuterio. Leiskite sau pasimėgauti maistu, nuo tų dešimties minučių darbai tikrai nenukentės.

Kaip priversti geriau maitintis, pavyzdžiui, partnerį? Juk daugybė moterų norėtų, kad vyrai atsikratytų pilvų, o jie dažniausiai motyvacija netrykšta.

Nepriversite. Kuo daugiau moteris priekaištaus, tuo mažiau vyras norės keistis. Kalbos apie per didelį svorį ar apvalų pilvą, vadinimas meškinu ir panašiai vargu ar duoda rezultatą, o santykius sugadinti tikrai gali. Vienintelis būdas pakeisti kitą žmogų yra pakeičiant save. Geri pavyzdžiai užkrečiami. Iš savo patirties galiu papasakoti apie daugybę atvejų, kai moteriai pakeitus gyvenimo būdą, tą patį padarė visa šeima. Pasitaiko ir taip, kad geras pavyzdys perimamas iš kolegų ar net įpročius pakeitusių žinomų žmonių. Yra tik viena svarbi sąlyga – keistis turime norėti patys.

Ar tiesa, kad sveika mityba gali net pagerinti visos šeimos santykius?

Be abejonės. Grįžę namo žmonės dažnai pasakoja, kas blogo nutiko: kažkas kažko nepadarė, kažkur nepasisekė, kamščiai, stresas. Nesakau, kad negandas reikia laikyti savyje, tačiau nebūtina joms teikti tiek daug dėmesio. Paruoškite sveiką patiekalą, kurį mėgsta šeima, gražiai padenkite stalą, o valgydami kalbėkite tik apie smagius dalykus. Geriau paklauskite artimųjų, kas jiems gero nutiko, kartu pasvajokite, pasijuokite. Tada vakarienė su šeima neš vien geras emocijas. O tai, kas gera, visada norisi pakartoti.

Tekstas: Akvilės Kavaliauskaitės.

Fotografijos: Gedmanto Kropio.

Vaida Kurpienė
Vaida Kurpienė
Sertifikuota mitybos specialistė
Studijos “Sulieknėk sveikai” vadovė

2.75 avg. rating (58% score) - 4 votes
Atgal į straipsnių sąrašą
Skaityti komentarus (žiūrėkite žemiau) (0) Rašyti komentarus (žiūrėkite žemiau)

Įkelkite savo komentarą

*

  • Vaida Kurpienė

    Tel. +370 614 77992
    El. p. registracija@sulieknek.lt
    Viber +37061477992

  • Facebook

  • Instagram

    Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.