Atšilus orams nesinori nei karštų sriubų, nei sunkiai virškinamų cepelinų. Kokį maistą derėtų rinktis šiltuoju metų sezonu patarimais dalijasi „Sulieknėk sveikai“ vadovė, sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė.

– Kokius pusryčius galėtumėte pavadinti idealiais?

– Ryte rekomenduojama valgyti sudėtinius, geruosius angliavandenius. Geriausias pasirinkimas būtų neskaldytų grūdų – avižinių, perlinių kruopų, sorų, speltos, neskaldytų grikių arba miežių košės. Galima pasigaminti sveiką sumuštinį su viso grūdo bemiele duona. Arba pasikrauti energijos iš šviežių sezoninių vaisių.

– Kuo žmogaus organizmui naudingi pusryčiai?

– Pusryčių reikia tam, kad išvengtumėme alkio ir saldumynų priepuolių, kad būtume energingi. Tad visaverčiai pusryčiai yra būtini.

– Koks turėtų būti standartinis dienos racionas?

– Reikia atkreipti dėmesį į visos savaitės mitybos racioną. Labai svarbu, kad maitintumėmės įvairiai. Į dienos meniu vertėtų įtraukti baltų žuvų – menkių, lydekų ir riebių žuvų, pavyzdžiui, skumbrių ar silkių. Reikėtų nepamiršti viso grūdo makaronų, bulvių, ankštinių daržovių ir kartą per savaitę suvalgyti raudonos mėsos. Vaisius rekomenduojama valgyti pirmoje dienos pusėje tuščiu skrandžiu, geriausia priešpiečiams.

– Kiek kartų per dieną ir kokio dydžio porcijomis rekomenduojama valgyti?

– Įprastai reikia valgyti penkis kartus per dieną, t. y. mūsų valgiaraštis turėtų susidėti iš pusryčių, pietų, vakarienės ir dviejų kartų užkandžiavimų. Pastarieji turėtų būti negausūs. Norėdami išvengti persivalgymo vakare, per pietus turėtume suvalgyti tiek, kad tikrai jaustumėmės sotūs. Porcijų dydis priklauso nuo žmogaus kūno sandaros ir, be jokios abejonės, fizinio aktyvumo.

– Kokių maisto produktų derėtų valgyti daugiau?

– Šviežių daržovių ir mažai apdorotų kruopų. Būtina atkreipti dėmesį į skysčių kiekį. Arbata ir vanduo – geriausias pasirinkimas.

– Kokių maisto produktų reikėtų vengti vasarą?

– Būtina riboti gyvūninės kilmės produktus, tarp jų riebią mėsą, keptas dešreles. Reikia vengti vėlyvų sočių vakarienių. Taip pat, kaip ir visais metų laikais, būtina riboti šlifuotų grūdų, t.y. įprastinių miltinių patiekalų ir cukraus suvartojimą.

– Vasarą dažnai piknaudžiaujama šašlykais, kepsniais ant grotelių, kitais gamtoje gamintais patiekalais. Ką patartumėte valgyti, kad palengvintumėme virškinimo procesą?

– Šiltuoju metų laiku svarbiausia vartoti daug skysčių, šviežių daržovių salotų. Riebius kepsnius galima būtų pakeisti keptomis žuvimis, liesa mėsa, varškės sūriu. Daugeliui netikėtas atradimas būna ant grotelių keptos daržovės ir pievagrybiai. Tai labai skanu! Ir sveika.

– Kokie maisto produktai turi mažiausiai kalorijų, tačiau suteikia daug energijos?

– Puiki išeitis – šviežių daržovių porcija prieš pagrindinį pietų ir vakarienės patiekalą. Jeigu taip elgsimės kelis mėnesius, akivaizdžiai pajusime energijos antplūdį. Daržovėse gausu  vitaminų, mineralų, maistinių skaidulų, kurios būtinos, kad žmogaus organizmas gerai  funkcionuotų.

– Vasarą gamta mums dovanoja gausybę šviežių vaisių ir daržovių. Kokia jų dienos norma rekomenduojama suaugusiajam?

– Reikėtų žiūrėti individualiai pagal kiekvieno žmogaus svorį ir sveikatos būklę. Minimali dienos norma – bent vienas vaisius ir 400 g šviežių, termiškai neapdorotų daržovių.

– Ar žmogaus svoris turi įtakos tam, kiek reikia išgerti skysčių?

– Žmogaus svoris daro įtaką teorinei skysčių normai: kuo stambesnis žmogus, tuo daugiau turi išgerti. Paros norma paprasta – jūsų kūno svoris (kg) dauginamas iš 0,03 (30 ml) = x litrų jūsų dienos norma. Kitas būdas patikrinti, ar užtektinai išgeriate vandens, yra šlapimas. Jeigu organizmui skysčių pakanka, šlapimo spalva turėtų būti švelniai gelsva.

Žurnalistė Ingrida Asipavičiūtė
Šaltinis: Kauno diena