Iš karto pasakysiu gerąją naujieną – makaronus lieknėjantiems valgyti galima, tačiau makaronai makaronams nelygu. Daug kas priklauso nuo to, iš ko jie yra pagaminti bei ką su jais nuveikiate savo virtuvėje.

Kaip pasirinkti makaronus?

Renkantis makaronus parduotuvėje atkreipkite dėmesį iš kokių miltų jie pagaminti. Pirmiausia jie turėtų būti pilno grūdo, kitaip vadinami visadaliais ar viso grūdo dalių miltais. Pastaruoju atveju į miltus sumalamos visos grūdo dalys: gemalas, apvalkalėlis, kurį dažniausiai vadiname sėlenomis, ir krakmolingas endospermas. Pastarajame yra daugiausia kalorijų, mažiausia naudingų medžiagų.

Ar žinojote, kad suvalgę įprastinių makaronų ir viso grūdo kietagrūdžių kviečių makaronų, sotumą jausite skirtingą laiką? Suvalgius vertingesnius makaronus apie maistą imsime galvoti po 3 valandų ar net vėliau, ypač, jeigu skanaujame su šviežiomis daržovėmis, o po įprastinių kvietinių makaronų norėsime užkąsti ar išgerti saldžios kavos vos prabėgus 1,5–2 valandoms.

Antra, pasirinkite vertingesnes kviečių rūšis. Puiku, jei makaronai pagaminti iš kietagrūdžių kviečių (kviečių rūšis, Lietuvoje neauga), kurių vertė didesnė ir glikeminis indeksas žemesnis. Tokie visada bus itališki makaronai, bet jau ir maži lietuvių gamintojai importuoja miltus ir gamina šviežius ar džiovintus viso grūdo kietagrūdžių kviečių makaronus.

Puikiai tinka ir viso grūdo spelta. Spelta – irgi kvietys, bet kita rūšis. Speltos glitimas karštyje skyla, šis grūdas pagal maistines medžiagas laikomas vertingesniu už įprastinius kviečius. Įdomu, kad kai kurie žmonės, kurie dėl alergijos negali valgyti kviečių, gali valgyti speltą. Tik tą galite daryti tik pasitarus su gydytoju.

Taigi renkamės viso grūdo speltos arba viso grūdo kietagrūdžių kviečių makaronus.

Kvietinių makaronų alternatyvos

️Renkantis alternatyvas pirmiausia reikia paglvoti KODĖL tai darome, nes viso grūdo kietagrūdžių kviečių makaronai – pakankamai geras pasirinkimas. Tačiau, būna situacijų, kada dėl tam tikrų ligų reikia vengti glitimo arba kviečių. O kartais galima rinktis kitokius makaronus tiesiog dėl įvairovės. Nuo to priklausys ir jūsų sprendimai.

Tokiu atveju TINKA makaronai:
– grikių
– avinžirnių
– pupelių
– sojos pupelių makaronai
– sorų
– bolivinės balandos
– mišiniai

Renkantis visada pasižiūrėti sudėtį detalią, nes kartais grikių makaronuose būna 100 proc. grikių, o kartais vos… 20 proc., o likutis – paprasti balti miltai.

Taip pat primenu, kad grūdai visada bus geriau, nei makaronai. Pastarieji tik kartais.

VENGTI makaronų:
– ryžių
– kukurūzų

Šie veikia organizmą panašiai kaip ir kvietiniai makaronai, jei kalbame apie lieknėjimą. Tik jie neturi glitimo, taigi tiems, kas negali glitimo/kviečių vartotii, BET ką tik prabėgo maratoną, arba trūksta svorio bei yra greitų angliavandenių poreikis gali tikti.

Norintiems išvengti uždegiminių procesų, svorio kilimo bei noro užkandžiauti – ryžių ir kukurūzų makaronų reikėtų vengti.

Kaip sugadinti makaronus juos verdant? Ar tikrai tiek laiko reikia virti, kiek ant pakuotės parašyta?

Gaminant makaronus ypatingai svarbu kiek laiko verdate. Pirmiausia žiūrėkite kas nurodyta ant pakuotės, nes, priklausomai nuo rūšies, makaronams reikia skirtingo gaminimo laiko.

Jei ant pakuotės nurodytas intervalas, pavyzdžiui, 6-8 minutės, rinkitės mažesnį laiką (6 min. šiuo atveju). Jei nurodyta tik vienas laikas, pvz. 8 minutės, atimkite iš nurodyto 2 minutes. Žinoma, jei verdate makaronus, kur nurodyta 2 minutės, tai tiek ir virkite. Šis laiko skaičiavimas tinka, kai makaronus valgysite be padažo, tik pabarstę sūriu ar pagardinę ypač tyru alyvuogių aliejumi.

Jei planuojate makaronus papildomai keptuvėje patroškinti kartu su šviežiai paruoštu pomidorų ar kitokiu padažu, tuomet iš virimo laiko, nurodyto ant pakuotės, atimkite gaminimo laiką keptuvėje. Juk keptuvėje dar kaitinate ir tokiu būdu makaronus gaminate per ilgai.

Pateikiant ant stalo makaronai turi būti vos kietoki, lyg plonas siūlelis viduje būtų. Jei makaronai sulipę ar patižę – jie jau pervirė ir tapo…. koše – greitai pasisavinamais angliavandeniais, t.y. tais, kurie didina mūsų svorį, išbalansuoja hormonus, skatina uždegiminius procesus ir skatina alkį.

Dar keli patarimai dėl virimo:

1. Virimo laikas skaičiuojamas nuo makaronų įdėjimą į vandenį, o ne nuo pakartotinio užvirimo!

2. Makaronus dedame tik į verdantį vandenį, puode vandens apie 3/4 viso tūrio. Pasūdome jau verdantį vandenį, prieš dėdami makaronus.

3. Kai makaronus išverdate prieš dėdami į lėkštę ar į keptuvę trumpai nuvarvinkite sietelyje. Jei sietelyje laikysite per ilgai- makaronai sulips.