Cinko nauda organizmui:

– jis yra daugiau nei 200 fermentų sudėtinė dalis,
– DNR ir RNR dalis,
– būtinas augimui,
– būtinas sveikimui,
– kontroliuoja reprodukcinių hormonų gamybą,
– padeda efektyviai kovoti su stresu,
– palaiko embrionų smegenų ir nervų sistemos sveiką vystymąsi,
– dalyvauja dantų ir kaulų formavime,
– būtinas plaukų vešlumą palaikyti,
– būtinas energijos gamybai,
– skonio ir kvapo receptorių veikimui,
– veikia kaip antioksidantas, reguliuoja imuninių ląstelių gamybą,
-didina organizmo atsparumą bakterinėms, virusinėms, grybelinėms infekcijoms,
skatina žaizdų gijimą,
– stimuliuoja kolageno sintezę,
– dalyvauja vitamino A apykaitoje,
– padeda palaikyti reikiamą vitamino E koncentraciją kraujyje.

PASISAVINIMO YPATUMAI

Padeda pasisavinti. Skrandžio rūgštis, vitaminai A, E ir B6, magnis, kalcis, fosforas. Geriausiai cinkas pasisavinamas, kai jo vartojama su baltyminiu maistu.

Trukdo pasisavinti. Fitatai (kviečiai), oksalatai (rabarbarai ir špinatai), didelė kalcio dozė, varis, geležis, kadmis, augalinis maistas, balastinės medžiagos, mažai baltymų dietoje, cukraus perteklius dietoje, stresas, o alkoholis mažina cinko absorbciją.

KIEK YRA IR KIEK REIKIA?

Žmogaus organizme yra 1,3-2 g. cinko. Organizme jis kaupiamas kraujo ląstelėse – eritrocituose ir leukocituose, akies tinklainėje, kauluose, odoje, inkstuose, kepenyse, kasoje ir vyrų prostatoje.

Ar pats organizmas gamina? Ne

Reikia gauti su maistu ar/ir papildais:

Amžiaus grupė Paros norma, mg
Iki 8 metų

~ 5

9-18 metų

7-9

Vyresniems nei 18 metų

15

Moterims kūdikio žindymo metu

22

Cinko trūkumas pasireiškia daugeliu požymių: blogas kvapo ir skonio jutimas, balti rėželiai daugiau nei ant dviejų nagų, dažni infekciniai susirgimai, randai odoje (strijos), spuogai ir riebi oda, plaukų slinkimas, ilgai negyjančios žaizdos, dermatitas, sumažėjęs reproduktyvumas (sunku pastoti), blyški oda, polinkis į depresiją, prastas apetitas. Cinko trūkumą sukelia sutrikusi plonųjų žarnų funkcija, kepenų ligos (piktnaudžiavimas alkoholiu), audinių defektai (nudegimai), hormoniniai pokyčiai, chelatoterapija, parenteralinė (infuzinė) mityba.

Cinko perteklius, tai dozė, didesnė nei 2 g. Toks kiekis sukelia virškinimo trakto sudirgimą, vėmimą, anemiją, augimo sulėtėjimą, kūno sustingimą, pakitusį apetitą (norą keistų maisto derinių) ir mirtį. Skiriant cinką, būtina matuoti vario kiekį.

CINKO ŠALTINIAI MAISTE

TOP 5 maisto produktai

Kiek mg yra 100 gr

Kiek reikia gr suvalgyti, kad gautumėte paros normą?

Kviečių sėlenos

13,3

113

Kviečių gemalai

12,0

125

Jaučių kepenys

8,4

179

Alaus mielės

8,0

188

Lęšiai

5

300

Autorius „Sulieknėk sveikai“

Informacijos šaltiniai:
– Hans-Jurgen Holtmeier „Sveika mityba esant antsvoriui“
– Patric Holford „Nauja optimalios mitybos biblija“
http://www.mpe.lt/lt/mpe/medziagos,id,Cinkas#r