Atgal į straipsnių sąrašą
Kalėdos, sveika mityba

Nuotr. Reuters/Scanpix

Žiemos švenčių maratonas, prasidedantis Kūčiomis ir pasibaigiantis Naujaisiais metais, daug kam asocijuojasi su persivalgymu ir dėl to priaugtais nereikalingais kilogramais.

Juk sunku atsispirti gėrybėms, kuriomis tuo metu būna nukrauti stalai ir šeimininkių, ypač vyresnio amžiaus, įkalbinėjimams valgyti kuo daugiau.

Tačiau sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė neabejojo, kad net ir per šventes galima maitintis sveikiau, išvengti persivalgymo ir išlaikyti esamą svorį.

Su „Skonio“ skaitytojais ji mielai pasidalijo keletu gudrybių, padėsiančių per šventes maitintis sveikai ir gražiai išsisukti nuo pernelyg vaišingų šeimininkų raginimų valgyti daugiau.

Tradicijas ištraukia iš konteksto

Per Kūčias priimtina paragauti net 12 patiekalų. Tačiau sveikos gyvensenos žinovė priminė, kad tai – tik dalis tradicijos, ištrauktos iš platesnio konteksto.

Juk anksčiau uolūs katalikai prieš Kūčias dar ir laikydavosi griežto kelių savaičių pasninko. Dabar apie pasninką dažniau tik kalbama, užuot jo laikiusis. Liko tik tradicija daug valgyti per šventes.

„Kai gaminate 12 patiekalų, rekomenduočiau į juos dėti kuo mažiau riebalų ir stengtis maisto neperkepti ir nepervirti. Be to, siūlyčiau gaminti tik tiek patiekalų ir tokį jų kiekį, kiek reikės vienam vakarui. Juk maistas labai ilgai stovėti negali. Net ir šaldytuve ilgai laikomas su kiekviena diena darosi mažiau vertingas, o vėliau ima rūgti“, – pastebėjo V.Kurpienė.

Padėtį pataisys šviežios daržovės

Dauguma Kūčių patiekalų yra gana sveiki, jeigu tinkamai paruošti. Tai – žuvis, daržovės, grybai. Nesveiki yra nebent kūčiukai, kepami iš baltų miltų, ir dar keli patiekalai, į kurių sudėtį įeina cukrus. Jų mitybos specialistė siūlė valgyti saikingai.

„Jeigu suvalgysite mažą saujelę kūčiukų, o ne pusę kilogramo, viskas bus gerai“, – neabejojo V.Kurpienė.

Kalėdoms pašnekovė siūlė ruošti vieną pagrindinį patiekalą, nesvarbu – mėsą ar žuvį, ir patiekti jį su daug daržovių – ir šviežių, ir raugintų.

„Rekomenduoju pagaminti kelių skirtingų rūšių spalvingas salotas ir jas sudėti ant stalo. Daržovės padės užpildyti dalį skrandžio. Taip jausitės sotesni ir kitų produktų suvalgysite mažiau. Taip pat daržovės suteiks vitaminų ir neleis maistui per ilgai užsibūti organizme, taigi kitą dieną jausitės lengvai ir energingai“, – sakė mitybos specialistė.

Žinoma, per Kalėdas neapsieinama ir be deserto. Jį V.Kurpienė rekomendavo valgyti pavakariams arba priešpiečiams, jokiu būdu ne iškart po pagrindinio patiekalo, geriau padarius pertrauką ir būtinai į valgydami pasimėgaukite kiekvienu kąsneliu.

Kaip atsilaikyti prieš per didelį vaišingumą

Neretai Kūčios ir Kalėdos švenčiamos pas vyresnius šeimos narius: tėvus, senelius, kurie prigamina daug ir nebūtinai sveiko maisto bei yra linkę raginti valgyti kuo daugiau.

Tačiau V.Kurpienė žino gudrybių, kaip tokiu atveju nepersivalgyti ir neįžeisti svetingų šeimininkų.

„Vienas variantas yra pasisiūlyti paruošti dalį vaišių. Manau, kad tada šeimininkės tik apsidžiaugs, o jums bus ramiau“, – patarė pašnekovė.

Specialistė atkreipė dėmesį ir į tai, kad daug valgyti paprastai ragina vyresni žmonės, kuriuo nors gyvenimo laikotarpiu patyrę didelį nepriteklių, kurį jaunesniems sunku įsivaizduoti.

„Patyrus tikrą nepriteklių, kada trūko maisto, didžiausia meilės išraiška yra paimti nuo savęs kąsnį ir atiduoti jį tam, kurį myli. Tokiu atveju patarčiau tą žmogų, kuris jums siūlo daug maisto, tiesiog apkabinti ir pasakyti, kad irgi jį mylite“, – sakė V.Kurpienė.

Jeigu daug valgyti siūlo ne mama ar močiutė, bet mažiau artimas žmogus, pašnekovė patarė tiesiog įsidėti į lėkštę kažko, ko nelabai mėgstate.

„Šiaip yra stebima ne kiek suvalgei, o kiek yra maisto lėkštėje. Jeigu lėkštė bus pilna, tikrai niekas bokšteliais maisto ant viršaus nekraus ir nebereikės jo atsisakinėti“, – šyptelėjo V.Kurpienė.

Svarbu, į ką sutelkiate dėmesį

Pašnekovė atkreipė dėmesį ir į tai, kad Kūčios bei Kalėdos yra visų pirma šeimos šventė.

Todėl, užuot visą dėmesį skyrus maistui, reikėtų jį sutelkti į artimus žmones, daugiau bendrauti, dalintis pozityviais dalykais – tuo, kas gero įvyko per metus ir ką planuojate nuveikti kitąmet.

„Jeigu yra vyresnių žmonių, galima paprašyti juos papasakoti kokius nors nutikimus, kurių per šiandieninį skubėjimą nėra kada pasiklausyti“, – ragino V.Kurpienė.

Pašnekovė ypač rekomendavo tarp valgymų daryti pertraukas ir sugalvoti, ką per jas veiksite.

Jeigu sninga, galima visiems išeiti į lauką, nulipdyti sniego senį ar tiesiog pasivaikščioti, arba pažaisti kokius nors žaidimus. Galima išbandyti ir Kūčių burtus, nesvarbu – tikite jais ar ne.

„Yra įvairių dalykų, kuriuos galima nuveikti, tiesiog reikia iš anksto tai pagalvoti. Svarbiausia pakilti nuo stalo, nes nuo ilgo sėdėjimo apsunkstame, pavargstame. Tada norisi tik žiūrėti televizorių ir dar užvalgyti.

Daugiau dėmesio skiriant ne maistui, jo paruošimui o bendravimui po švenčių nebereikės spręsti, ką daryti su atsiradusiu gelbėjimosi ratu“, – neabejojo mitybos specialistė.

Giedrė Balčiūtė
lrytas.lt

Vaida Kurpienė
Vaida Kurpienė
Sertifikuota mitybos specialistė
Studijos “Sulieknėk sveikai” vadovė

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Atgal į straipsnių sąrašą
Skaityti komentarus (žiūrėkite žemiau) (0) Rašyti komentarus (žiūrėkite žemiau)

Įkelkite savo komentarą

*

  • Vaida Kurpienė

    Tel. +370 614 77992
    El. p. registracija@sulieknek.lt
    Viber +37061477992

  • Facebook

  • Instagram

    Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.