Pietūs – pati svarbiausia mūsų dienos dalis, nuo kurios priklauso likusi mūsų dienos energija, savijauta, nuotaika ir net geras nakties miegas. Todėl turime pavalgyti vertingus ir sočius pietus. Tačiau dažnas iš mūsų tiek įsisukame į dienos darbus, kad neretai tiesiog užmirštame pavalgyti.

Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė tikina, kad atrasti 20 minučių pietų pertraukai tikrai nėra sudėtinga, tereikia gerai permąstyti, kokios priežastys mums kliudo tai padaryti ir ką mes galėtume dėl to pakeisti.

Dažnas nevalgo pietų siekdamas sutaupyti ir pinigų. O taip pat – brangaus savo laiko, kurį gali skirti rimtiems dienos darbams. Visgi toks mąstymas iš esmės yra ydingas. „Tie, kurie susitvarko savo mitybą bei pasirūpina savo pietumis – pasiekia akivaizdžiai geresnių rezultatų darbe nei kolegos, kuriems pietų metas nėra svarbus“, – sako V.Kurpienė.

Pietauti biure – apsimoka

Sutaupyti pinigų, skiriamų pietų valgymui, galite šiek tiek pakoregavę savo pietavimo įpročius. Pagrindinis būdas tai padaryti – valgyti savo pačių pagamintą maistą.

„Tuomet sutaupome ne tik pinigų, išleidžiamų pietums kavinėse, bet ir laiko, kai jo trūksta. Be to, juk dažnai darbe pietaujame grupelėmis, tad atsiranda puiki galimybė pabendrauti laisvoje aplinkoje su kolegomis, keistis receptais“, – kalba prekybos tinklo „IKI“ Viešųjų ryšių departamento vadovas Andrius Petraitis.

Ne visuomet pietų meniu pavyksta planuoti. Dažnai tik būdami parduotuvėje sugalvojame, ką gaminsimės. Patogus ir, svarbiausia, finansiškai naudingas būdas taupyti ruošiant maistą pietums namuose – susidaryti bent keturių – septynių dienų valgiaraštį.

„IKI“ stengiasi pateikti kuo įvairesnių produktų nuolaidas savaitiniuose nuolaidų leidiniuose „Savaitėlė“ arba „Savaitėlė plius“, kad žmonės galėtų susidaryti ne tik vienos dienos, bet ir visos savaitės meniu.

Planuoti savaitės valgiaraščio išlaidas tampa paprasčiau, kuomet iš anksto žinote, kam yra taikomos nuolaidos ir pagal tai galite lengvai sau pritaikyti patinkamą receptą. Tokiu būdu sutaupysite laiko, kurį praleidžiame kone kasdien apsipirkinėdami ir apsipirkimo metu galvodami, ką iš viso to galėtumėte pasigaminti“, – pataria Andrius Petraitis.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė skubantiems pataria stengtis gamintis šiek tiek didesnę vakarienės porciją nei esate suplanavę ir dalį jos atsinešti į darbą kitos dienos pietums. „Šiais laikais parduotuvėse galima rasti daug įvairių, patogių nešiotis hermetinių indų ar termosų, skirtų maistui laikyti. Tai puiki išeitis pietaujantiems darbe“, – pataria mitybos specialistė.

Ką daryti nerandant laiko gamintis namuose?

Tačiau pasitaiko dienų, kuomet pasigaminti namuose neprisiverčiame ar grįžtame vėlai ir neberandame tam laiko. Tokiu atveju „IKI“ atstovas Andrius Petraitis siūlo pietų metu užsukti į artimiausią parduotuvę ir nusipirkti maisto produktų, iš kurių greitai būtų galima pasigaminti pietus darbe.

„Pavyzdžiui, salotų gaminimas neatima daug laiko. O kadangi likusių pietauti biure būna ne vienas, kolektyviniai pietūs gali būti išeitis. Tik reikia pasiskirstyti darbais – vienas nulekia iki parduotuvės, kitas pagamina salotas, trečias – išplauna indus“, – siūlo A. Petraitis.

Pasiteiravus sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės, kas turėtų sudaryti sveikus ir maistingus pietus, ji pateikia savo rekomendacijas: „Pietums rekomenduočiau valgyti porciją (apie 200 g) termiškai neapdorotų daržovių, o prie jų derinti baltymų arba angliavandenių turintį maistą.
Puikiai tinka mėsa, žuvis, kiaušinis arba bulvės, pilno grūdo makaronai, daržovių troškiniai su rudaisiais ryžiais, avinžirnių, lęšių bei pupelių patiekalai. Geras sprendimo variantas – varškė, kuri – ne tik maistinga, bet ir patogi atsinešti iš namų ar nusipirkti parduotuvėje.

Prie daržovinių patiekalų taip pat tinka ir pilno grūdo bemielė duona. Svarbiausia, nereikia bijoti valgyti šaltą maistą. Dažnai, kuomet atsineštas maistas yra šildomas mikrobangų krosnelėse, jis praranda turimas, mūsų organizmui taip reikalingas, maistines medžiagas – teigiama, kad suardomas baltymas ir netenkama dalies mineralų.“

Anot mitybos specialistės, geriausia būtų vietoje mikrobangų krosnelės naudoti krosnelę, veikiančią orkaitės principu. „Taip pat svarbu nevalgyti per karšto maisto, nes jis gali apdeginti stemplę ir ilgainiui sukelti nemalonių problemų. Apskritai, kuo daugiau kartų maistas buvo šildytas, tuo mažiau vertingų maistinių medžiagų jis turės”, – patarimais dalinasi mitybos specialistė V. Kurpienė.

Ar pietaujate tinkamu laiku?

Sveikos mitybos specialistė pataria sočius pietus pavalgyti tarp pirmos ir antros, bet ne vėliau trečios valandos dienos, kadangi tarp pagrindinių dienos valgymų turi būti bent 5-6 val. tarpas.

Priešingu atveju rizikuosime persivalgyti prieš miegą. „Žmonėms, kurie nevalgo pusryčių, norisi valgyti vos sulaukus 11 val. Jei pusryčiai nekokybiški, pavyzdžiui, sausainis ar saldainis su kava, tuomet taip pat greičiau norėsis pietų. Tokiu atveju tarpuose tarp pagrindinių dienos valgių galima įtraukti iki 150 kcal. turinčius užkandžius. Pirmoje dienos pusėje tai galėtų būti vienas vaisius, o antroje – daržovė, pavyzdžiui, morka, riešutai, sėklos, kepinti avinžirniai.

Taip pat verta žinoti, kad vaisių nerekomenduojama valgyti po pietų, nes jie gali apsunkinti virškinimą, tuomet ims pūsti pilvą, jausitės prastai, kankins nemalonūs pojūčiai“, – pataria sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė.