Netikėta informacija apie svogūnus bei jų naudą. Apžvelgsiu jų gaminimo niuansus ir kaip išvengti ašarojimo pjaustant svogūnus. Sužinosite kodėl svogūnai gali pūsti pilvą ir kaip to išvengti bei kam jų reikėtų vengti, o kuriems žmonėms verta svogūnų valgyti daugiau.  

Svogūno nauda

Nors dažnai svogūnai liaudyje įvardijami kaip natūralūs antibiotikai ir rekomenduojami vartoti peršalus, tačiau tam nėra mokslinių įrodymų. Tiesa, jei tikime poveikiu visada ir padeda. Tačiau svogūnai turi daug kitų vertingų savybių, dėl ko juos verta valgyti. Svogūnai gali padėti:

  1. Didinti tostesterono (vyriško hormono) kiekį – man tai netikėčiausia nauda. O su tuo susijęs ir vyriškas vaisingumas ir pasiryžimas, nuotaika bei atkaklumas veikti.
  2. Reguliuoti gliukozės kiekį. Įrodyta, jog kvercetinas sąveikauja su plonosios žarnos, kasos, skeleto raumenų, riebalinio audinio ir kepenų ląstelėmis, kad kontroliuotų viso kūno gliukozės kiekį kraujyje. Todėl svogūnai rekomenduojami 2 tipo diabetu sergantiems žmonėms, turintiems antsvorį ir saldumynų potraukį.
  3. Mažinti cholesterolį. Organiniai sieros junginiai padeda sumažinti cholesterolio ir skystinti kraują, neleisti susidaryti krešuliams, taip mažindami širdies ligų ir insulto riziką. Tokiam poveikiui svogūnus turėtumėte valgyti žalius. Termiškai apdorotuose sieros junginių, turinčių tokį poveikį, kiekis sumažėja.
  4. Mažinti kraujospūdį. Tokį poveikį turi kvercetinas, tačiau tyrimuose buvo naudotas jų ekstraktas, t.y., labai koncentruota medžiaga.
  5. Mažinti uždegimus padeda svogūnuose esančios fitocheminės medžiagos: disulfidai, trisulfidai, cepenas ir vinilditinai.
  6. Slopinti potencialiai kenksmingų bakterijų, tokių kaip E. coli ir auksinio stafilokoko, augimą, kitaip tariant veikia antimikrobiškai.

Svogūnų maistinė vertė 100 g

Svogūnai turi 40 kcal. Jas sudaro 89% vandens, 9% angliavandenių (iš jų cukrų: 4,2g) ir 1,7% skaidulų, su nedideliu kiekiu baltymų ir riebalų.

Svogūnuose yra pakankamai daug vertingų vitaminų ir mineralų, įskaitant:

  • Antioksidantą vitaminas C reikalingas imuninei funkcijai ir odos bei plaukų gerai būklei.
  • Vandenyje tirpus vitaminą B9 – tai folio rūgštis -būtinas ląstelių augimui ir medžiagų apykaitai ir ypač svarbus nėščioms moterims.
  • Vitaminas B6, kuris dalyvauja raudonųjų kraujo kūnelių formavime.
  • Kalis gali turėti kraujospūdį mažinantį poveikį ir yra svarbus širdies bei kraujagyslių sveikatai.

Svogūnus mėgstame dėl dviejų priežasčių – aštraus skonio, dirginančio mūsų skonio receptorius ir saldumo, kurių suteikia natūraliai esantys cukrai. Saldumas išryškėja juos termiškai apdorojus. Tad karamelizuoti svogūnai naudojami net desertams. 

Raudoni ir balti svogūnai savo maistine verte panašūs, tik raudonieji turi papildomą antioksidantą – antocioniną. Skonio prasme raudonieji svogūnai paprastai yra mažiau aitrūs nei baltieji svogūnai, o baltieji – saldesni. Tiesa yra šalotiniai, saldieji ir kitos šviesių svogūnų rūšys, kurie iš švelnesnio skonio, ir dar saldesni, nei įprastiniai. ​

Svogūnų gaminimas ir ruošimo niuansai

  • Kuo mažiau lupkite svogūnus. Kai svogūnai labai švieži, jų rusva dalis ypač vertinga – ten daug antioksidanto kvercino.
  • šviežius svogūnus ruoškite prieš pat vartojimą. Po nulupimo ir nuplovimo laikant jų skonis silpnėja, o kvapas – stiprėja.
  • Daugelio žmonių akys, kai pjaustomi svogūnai, ašaroja. Akių perštėjimą ir ašarojimą sukelia sin-propanetialo-S-oksido dujos. Kad išvengtume šios problemos:
    • Prieš pjaustymą svogūnus verta atvėsinti šaldytuve 30 minučių.
    • Pjaustydami svogūną palikite nepažeistą šaknies galą. Šioje svogūno dalyje yra daugiausia organinių sieros junginių, dėl kurių verkiame virtuvėje.
    • Kvėpuokime per burną
    • Vis nuplaukime peilį šaltu vandeniu.  
  • Kai svogūnus kepame, skaidulų kiekis mažėja ir saldumas stiprėja. Todėl kepti svogūnai – taip skanu. Palyginimui, morka turi 4,9 g cukrų/100 gramų, obuolys 10 g.
  • Kvapas priklauso nuo sieros junginių kiekio. Jų sumažėja termiškai svogūnus apdorojant – tinka ir blanširavimas (nuplikimas karštu vandeniu) ir pakepimas. Tik atminkite, kad šie sieros junginiai veikia kaip antioksidantai – jie vertingi.
  • Svogūnus galite virti, troškinti, karamelizuoti, skrudinti ar kepti. Taip pat galite konservuoti užšaldydami, marinuodami, konservuodami arba džiovindami. Atkreipkite dėmesį, jei svogūnai buvo užšaldyti, juos verta naudoti tik kepimui, dėti į salotas netiks, gali būti patižę.

Maisto deriniai su svogūnu

Svogūnai ir silkė puikus derinys, mes intuityviai renkamės svogūnus su actu ir prie šašlykų ar kitos riebios mėsos, nes juose esantys junginiai padeda virškinti riebų maistą.

Kai kas vengia ankštinių, nes teigia, kad jiems pučia pilvą. Tokiais atvejais pasitikrinkite – gal juos valgote kartu su pakeptais svogūnais. Iš praktikos galiu pasakyti, kad ankštiniai be svogūnų daug mažiau pučia pilvą.

Įdomu, kad keptus svogūnus vartojant su grūdiniais patiekalais, pavyzdžiui, koše arba bulvėmis daugeliui pilvo pūtimo nėra, o su ankštiniais, susidaro junginiai suaktyvinantys šiuos procesus.

Kam svogūnų reikėtų vengti ar riboti?

Jei net paslėptą patiekale svogūną aptinkate ir valgyti vengiate – jokių testų jums nereikia. Tikėtina, kad jūsų virškinimo traktas prastai su jais susidoroja. Jautrų virškinamą traktą turintiems asmenims svogūnai gali sukelti tokius simptomus kaip rėmuo, pilvo pūtimas, nevirškinimo ar pilnumo jausmą, ypatingais atvejais net pykinimą.

Šie simptomai dažniau pasireiškia valgant žalius, termiškai neapdorotus svogūnus. Dažniausiai simptomai sumažėja svogūnus blanširavus (nuplikius verdančiu vandeniu) ar pakepinus. Tad išbandykite įvairius gaminimo variantus.

Kas turi opų virškiname trakte, ypač skrandyje, taip pat kam nuolat atsinaujina rėmuo reikėtų vengti termiškai neapdoroto svogūno, bet keptą ar nuplikytą vartoti galite.

Kenčiantiems nuo dirgliosios žarnos sindromo (DŽS), svogūnai gali sukelti pilvo pūtimą dėl juose esančių frukto – oligasacharidų, ir paaštrinti kitus, su liga susijusius simptomus. Verta atminti, kad tai – individualu. Vieniems svogūnai pilvo pūtimui turės įtakos, o kitiems – ne. Tad pradžiai verta svogūnus išbraukti iš raciono mėnesiui laiko, o vėliau, nurimus simptomams, verta vėl pratestuoti. Jei netoleruojate pabandykite laiškinių česnakų lapus, įprastai puikiai toleruojami su DŽS.

Kryžminė alergija: žmonės, alergiški vabzdžiams ar salierams, gali jautriai reaguoti ir į svogūnus. Nors alergijos tiesioginės gali ir nebūti. Prasitestuokite, nes tai individualu.

Burnos ir kūno kvapas. Kai jūsų kūnas suskaido svogūnuose esančius sieros junginius, jie gali reaguoti į jūsų odos prakaitą ir gali sukelti tai, kas paprastai laikoma nemaloniu kūno kvapu. Tačiau ne visų organizmas taip reaguoja.

Svogūnai puiki daržovė verta mūsų lėkštės.

4.4 10 votes
Patiko? Įvertinkite!