KAM  REIKALINGAS?
– padeda turėti stiprius ir sveikus kaulus (sulaiko juose kalcį),
– padeda organizmui pasisavinti kalcį ir fosforą,
– stiprina dantis,
– padeda išvengti rachito, artrito ir osteoporozės,
– dalyvauja augimo ir brendimo procesuose,
– sveikai nervų sistemai ir imunitetui,
– reguliuoja ir magnio pasisavinimą žarnyne,
– stabdo pakitusių vėžinių ląstelių augimą ir dauginimąsi.
PASISAVINIMO YPATUMAI
Padeda pasisavinti. Labai naudinga pakankamai ilgai būti saulėje (degintis), kadangi vitaminas D gaminamas odoje veikiant ultravioletiniams spinduliams. Įdegus, vitamino D papildo kuriam laikui nereikia vartoti. Vitaminai A, C ir E apsaugo vitaminą D.
Trukdo pasisavinti. Saulės įdegio trūkumas, keptas maistas, vegetarizmas, skrandžio ir žarnyno ligos, inkstų ligos, įgimtas rachitas, antiepileptiniai medikamentai.
Sudėtis ir patvarumas: cholekalciferolis (vitaminas D3), ergokalciferolis (vitaminas D2). Vitaminas D jautrus karščiui ir rūgštims.
KIEK YRA IR KIEK REIKIA?
Žmogaus organizme nedidelės sankaupos yra odoje, riebalų audinyje, kepenyse, raumenyse.
Ar pats organizmas gamina? Ne
Reikia gauti su maistu ar/ar papildais:

Amžiaus grupė Paros norma, mcg
Iki 18 metų 10-20
Nuo 18 metų 5
Pagyvenusiems žmonėms 20

Vitamino D trūkumo požymiai:
– sąnarių skausmai ir sustingimas,
– nugaros skausmai,
– dantų ėduonis,
– dėmės ant dantų,
– raumenų mėšlungis,
– plaukų slinkimas,
– kaulų suminkštėjimas, išretėjimas,
– kaulų deformacija (rachitas),
– atsparumas infekcinėms ligoms.
Vitamino D preparatų perdozavimas gali sukelti sunkių sveikatos pakenkimų (įvairių organų, ypač inkstų, užkalkėjimas). Be to, gali susilpnėti raumenys, užkietėti viduriai, sutrikti širdies veikla. Perdozavus vitamino D pasireiškia pykinimas, vėmimas, pablogėjęs apetitas, troškulys, dažnas šlapinimasis, sutrikęs širdies ritmas, kalcio ir fosforo sankaupos minkštuosiuose audiniuose.
VITAMINO D ŠALTINIAI

Top 5 maisto produktai

Kiek mcg yra 100 gr

Kiek reikia gr suvalgyti, kad gautumėte paros normą?

Silkė

31

16

Lašiša

16,30

31

Austrės

8

63

Kiaušinio baltymas

7

71

Iš augalinio maisto organizmas gauna vitamino D2, o iš gyvulinės kilmės maisto – vitamino D3. Veikiant saulei, odoje pasigamina vitamino D3. Kad būtų veiklūs organizme vitaminas D2 ir vitaminas D3, jie turi būti aktyvinami. Todėl jie pirmiausia kraujo nunešami į kepenis, kur veikiant 25-hidroksilazei, verčiami į dar neveiklų 25-hidroksivitaminą D (25-(OH)D3), o šis toliau inkstuose paverčiamas jau biologiškai veiklia forma 1,25-dihidroksivitaminu D3 (kalcitrioliu). Būtent ši vitamino D forma yra atsakinga už kalcio reguliaciją organizme: stiprina kalcio pasisavinimą žarnyne, skatina kaulų mineralizaciją, didina kalcio kiekį kraujyje, dėl to sumažėja priešskydinių liaukų hormono kiekis ir jo kaulus ardantis poveikis.
Autorius „Sulieknėk sveikai“
Informacijos šaltiniai:
– Hans-Jurgen Holtmeier “Sveika mityba esant antsvoriui”
– Patric Holford “Nauja optimalios mitybos biblija”
http://www.mpe.lt/lt/mpe/medziagos,id,Vitaminas_D#r
http://www.farmapedia.lt/index.php/Vitaminas-D-kalciferolis.html