KAM REIKALINGAS?
– saugo ląsteles nuo pakenkimo ir nuo vėžio,
– veikia kaip antioksidantas,
– padeda organizmui panaudoti deguonį,
– apsaugo kūno ląsteles nuo laisvųjų radikalų poveikio,
– apsaugo nuo krešulių, trombozių ir aterosklerozės atsiradimo,
– greitina žaizdų gijimą,
– gerina kraujotaką,
– stabdo uždegimus,
– lėtina senėjimo procesus,
– skatina organizmo audinių atsinaujinimą,
– stiprina imunitetą,
– mažina riziką sirgti širdies ir kraujagyslių ligomis,
– žarnyne slopina susidarymą kancerogenų nitrozaminų, iš maiste esančių nitratų.
PASISAVINIMO YPATUMAI
Padeda pasisavinti. Vitaminas E veikia kartu su vitaminu C ir selenu.
Trukdo pasisavinti. Kepimas aukštoje temperatūroje, ypatingai kepimas keptuvėje. Oro tarša, kontraceptinės tabletės, didelis kiekis perdirbtų ir keptų riebalų bei aliejų, nesubalansuota mityba, sutrikusi rezorbcija žarnyne (naujagimiai vitamino E dar nekaupia).
Sudėtis ir patvarumas. Kitas pavadinimas – tokoferolis. Vitaminas E jautrus ultravioletiniams spinduliams, rūgštims, sunkiesiems metalams. Verdant prarandama apie 50 proc. Jis nesuyra virimo metu, bet yra neatsparus šarmams.
KIEK YRA IR KIEK REIKIA?
Žmogaus organizme vitaminas E yra kaupiamas raumeniniame audinyje, antinksčiuose, raumenyse.
Ar pats organizmas gamina? Ne, todėl reikia gauti su maistu ar papildais:

Amžiaus grupė Paros norma, mg
Iki 3 metų ~ 6
3-10 metų ~ 7
Nuo 18 metų ~ 10
Moterims nėštumo metu reikia ~ 12
Moterims žindymo metu reikia ~ 14

Pastaba. Nėščiosioms, sportininkams bei pacientams, kuriems gresia širdies ir kraujotakos pakenkimai patariama vartoti daugiau vitamino E.
Vitamino E trūkumas pasitaiko labai retai, nes vitamino E yra beveik visuose maisto produktuose. Trūkumas atsiranda dėl visiško badavimo, geltos, tulžies pūslės ligų, taip pat neišnešiotiems naujagimiams.
Trūkumo požymiai:
– libido trūkumas,
– išsekimas po lengvo fizinio krūvio,
– greitai atsirandančios mėlynės ir kraujosruvos,
– lėtas žaizdų gijimas,
– venų varikozė,
– raumenų tonuso silpnumas.
Perteklius, t.y. didesnės negu 1000 mg dozės per dieną gali sukelti viduriavimą, pykinimą, dujų kaupimąsi. Esant vitamino E pertekliui organizme padidėja kraujavimų rizika, susilpnėja imunitetas, pasireiškia virškinimo sutrikimai, greitas nuovargis, odos uždegimai. Vartojant vitaminą E, vitaminų K ir A dozės sumažinamos.
VITAMINO  E  ŠALTINIAI

Top 5 maisto produktai

Kiek mg yra
100 gr

Kiek reikia gr suvalgyti, kad paros normą gauti?

Nerafinuotas kukurūzų aliejus

53

19

Saulėgrąžų sėklos

52,6

19

Kviečių gemalai

27,5

36

Sezamo sėklos

22,7

44

Žemės riešutai

11,5

87

Autorius „Sulieknėk sveikai“, 2011
Informacijos šaltiniai:
– Patric Holford „Nauja optimalios mitybos biblija“
– Hans-Jurgen Holtmeier „Sveika mityba esant antsvoriui“
– William Sears, M.D., and Martha Sears, R.N. „The Family Nutrition Book“
– Elson M. Haas, M.D. „Staying Healthy with Nutrition“
– https://www.farmapedia.lt/vitaminai-ir-maisto-papildai/vitaminai/vitaminas-e-tokoferolis
– http://www.mpe.lt/lt/mpe/medziagos,id,Vitaminas_E#r