Kaip tinkamai atsikratyti viršsvorio, nežalojant savo organizmo alinančiomis dietomis ir kaip išlaikyti norimą svorį? Apie sveiką mitybą bei kaip ji padeda atsikratyti antsvorio ir pagerinti savijautą žurnalistė Vytaurė Banytė kalbėjosi su sveikos mitybos studijos „Sulieknėk sveikai“ vadove ir mitybos specialiste Vaida Kurpiene. Apie visa tai ir dar daugiau skaitykite šiame interviu.

Įkurti studiją „Sulieknėk sveikai“ paskatino Jūsų pačios istorija. Kaip tapote ta Vaida, kuria esate dabar?
Nuo mažų dienų nepasižymėjau gera sveikata. Vėliau, jau suaugus kelis metus dėl odos ligų gėriau labai dideles dozes hormoninių preparatų. To pasekoje – priaugau daug svorio. Yra pavykę gana drąstiškai numesti daug svorio. Tai atsitiko prieš vestuves. Na, visos nori gražiai atrodyti nuotraukose (juokiasi). Svorį mečiau pusę metų, o jis grįžo per kelis mėnesius. Grįžus svoriui galvojau, kad mano medžiagų apykaita labai sugadinta ir nieko neįmanoma padaryti ir aš turiu susitaikyti su savo svoriu. Tuo metu darbe man reikėjo informacijos apie lieknėjimą.
Palaipsniui pradėjau daugiau tuo domėtis, negalvodama, kad vėliau šias žinias pritaikysiu sau. Dėl to labai gerai suprantu savo klientes, kurios galvoja, kad nieko negalima padaryti. Dažniausiai jos meta svorį drąstiškų dietų pagalba. Faktiškai tos dietos, apie kurias rašo žurnalai, yra neveiksmingos. Esminis dalykas ką reikia pakeisti – tai mitybos įpročiai.

Kas paskatino mesti svorį?

Tai padaryti paskatino lažybos su draugėmis vieno vakarėlio metu 24 valandą nakties (juokiasi). Atsikėlus kitą rytą ir tai prisiminus pasidarė nesmagu. Bet lažybos yra lažybos. Pagalvojau, jog padarysiu viską, kas įmanoma, kad numesčiau svorį. Per mėnesį (tiek laiko truko lažybos – aut.p.), pritaikydama savo turimas žinias, numečiau 5 kilogramus. Nesijaučiau alkana, valgyti reikėdavo kas 2-2,5 val, maistas buvo skanus, svoris krito. Praėjus mėnesiui, sustoti nesinorėjo. Per pusę metų numečiau likusį svorį ir pamačiau, kad ir sveikata pagerėjo, nors pagrindinis mano siekis buvo tik numesti svorį. Teigiamus pokyčius pastebėjo ir aplinkiniai. Esminis dalykas yra ne svorio numetimas, o pasiekto svorio išlaikymas. Man puikiai pavyko išlaikyti pasiektą svorį ir toliau, nes negrįžau prie ankstesnių mitybos įpročių, o svorį mečiau pamažu. Aš neskatinau savęs kuo greičiau numesti svorį, norėjau, kad tai būtų malonu. Kai sulieknėjau ir pokyčiai buvo akivaizdūs, pažįstami pradėjo klausinėti, ką aš dariau. Mielai dalinausi savo patirtimi. Tačiau susitikus po kurio laiko su tais žmonėmis pastebėjau, kad niekas jų gyvenime nesikeičia. Tuomet supratau, kad mitybos taisyklės dar ne viskas. Jų nesilaikoma, nes nežinoma, ką tai duos. Taip pat, žmonėms, metantiems svorį, reikia išorinio palaikymo. Dauguma žmonių sveikos mitybos taisykles žino, nes pastaruoju metu žiniasklaidoje yra daug straipsnių šia tema. Vis daugiau kalbama ne tik apie dietas, bet ir apie sveiką mitybą. Tačiau situacija nutukimo srityje nesikeičia. Tuo metu sveika mityba man buvo tapusi tarsi hobiu – skaičiau daug knygų, lankiau specializuotus kursus ir panašiai. Pradėjau vis daugiau gilintis į šią sritį ir vėliau tai tapo daugiau nei hobis.
Kuo ypatinga Jūsų lieknėjimo programa?
Sukūriau 12 savaičių sveikos mitybos įpročių programą. Susitikimai vyksta kartą per savaitę. Pirma savaitė yra savo mitybos įpročių pažinimo savaitė. Antrąją savaitę žmonėms pateikiamos pagrindinės taisyklės. Visus kitus užsiėmimus žmonės yra supažindinami su kiekviena taisykle ar jų grupe išsamiau. Paaiškinma, kodėl verta laikytis vienos ar kitos taisyklės, kaip veikia jų organizmas, reaguodamas į vieną ar kitą maisto produktą.
Kuomet žmonės sužino, kodėl tų taisyklių laikytis verta, jiems yra lengviau jomis vadovautis. Taip pat jie žino, kaip elgtis, pasikeitus aplinkybėms. Idealių sąlygų nėra.
Aš mokau žmones, kaip pasirinkti sveikus produktus. Dėl šios priežasties nesudarau valgiaraščių, o suteikiu laisvę pasirinkti patiems. Kurso pabaigoje, esant 12 žmonių grupėje, atsiranda 12 skirtingų sveikos mitybos meniu. Kiekvienas meniu prisitaiko prie savo skonio ir pomėgių, šeimos mitybos bei gyvenimo būdo. Juk vienas mėgsta švelniau, kitas aštriau valgyti, vienas mėgsta įmantresnius, kitas paprastesnius patiekalus. Po šios programos pokyčiai būna akivaizdūs, o atsiliepimai geri. Todėl visa tai greitai ir išpopuliarėjo. Pradėjusi vesti kursus dar trejetą metų dirbau banke. Tačiau po to atėjo toks etapas, kai teko apsispręsti, ką rinktis: ar toliau dirbti banke, ar užsiimti tik šia veikla. Apsisprendžiau, kad visą laiką skirsiu šiai veiklai ir šiuo metu darau tai, kas man patinka – matau, kaip žmonės per kelis mėnesius pasikeičia ir ima šypsotis, atsikrato ne tik svorio, bet ir sveikatos problemų (šypsosi).
Kaip keičiasi žmonių, kurie laikosi šios lieknėjimo programos gairių, emocinė būsena?
Pokyčiai tikrai greitai pastebimi. Net, jeigu moterys nemeta svorio, tačiau aplinkiniai greitai pastebi teigiamus pokyčius – skaistesnė oda, žvilgančios akys, pagerėja laikysena. Trečdalis žmonių ateina ne dėl svorio numetimo, bet dėl skrandžio problemų, dėl galvos skausmų, padidėjusio kraujospūdžio ir panašiai.
Po 12 savaičių kurso dalyviai atsikrato rėmens, sąnarių bei galvos skausmų, akivaizdžiai sumažėja cholesterolio lygis (pvz. nuo 7,4 iki 5,6), per aukštas kraujospūdis. Akivaizdžiai pagerėja oda, jei sergama akne. Diabetikams sumažėja gliukozės svyravimai. Mamos dažnai ateina išmokti sveikai maitinti šeimą.

Papasakokite plačiau apie tai, kas sudaro Jūsų sveikos mitybos planą? Kokius pagrindinius sveikos mitybos aspektus galėtumėte išskirti?

Pusryčiams geriausia rinktis grūdinius produktus. Tik žmonės kartais išgirdę apie košes, galvoja, kad tai labai neskanu. Tačiau jie, gamindami košes, dažniausiai jas perverda.Todėl jos nebūna nei skanios, nei duoda sotumo jausmą. Košės turėtų būti sūrios, švelnios arba aštrios, bet tikrai ne saldžios.
Priešpiečiams geriausiai tinka sezoniniai vaisiai, uogos. Labai svarbu valgyti tai, kas būdinga tam sezonui. Vasarį, kovą dar nėra daug vaisių.Todėl vasarą stengiuosiu užsišaldyti uogų ir turėti jų būtent šiuo metu. Tačiau jas šaldyti reikėtų be cukraus ir nesutrintas.
Pietums reikėtų valgyti apie porą šimtų gramų šviežių daržovių bei sotų priedą: žuvį, liesą mėsą, pieno produktus, bulves, pilno grūdo makaronus, grūdų ar daržovių troškinius. Taip pat labai tinka mūsų krašte retai vartojamos, bet labai vertingos ankštinės daržovės. Pietūs ir vakarienė gali būti panašūs.Tik skiriasi jų dydžiai – vakarienės porcija turėtų būti dvigubai mažesnė nei pietų. Jei pietų porcija buvo per maža, tuomet žmogus daugiau suvalgys vakarienės metu. Fiziologiškai daug valgyti vakare žmogus neturėtų norėti. Jei žmonės sako, kad jie visą dieną valdosi, o vakare neiškenčia ir suvalgo už visą dieną, tokiai mitybai įtakos gali turėti keli dalykai:
– Mityba nesubalansuota. Per maža porcija pietų metu arba pietūs apskritai praleidžiami.
– Per mažai maisto dienos metu.
– Netinkami, t.y. per greitai pasisavinami maisto produktai/ patiekalai dienos metu, skatinantys alkį
– Miego trūkumas.
Kalbant apie baltyminius produktus, juos stengiuosi padalinti savaitei. Per svaitę porą kartų valgomi kiaušiniai, liesa mėsa, varškė ar kefyras. Tuomet keli kartai lieka liesai ir riebiai žuviai. Savo racione svarbu įtraukti ankštinius produktus, t.y. lęšiai, avinžirniai, įvairios pupelės. Šviežias daržoves svarbu valgyti ir dieną, ir vakare. Kad nepabostų, vieną kartą galima valgyti šaknines daržoves, kitą – pomidorus, agurkus ar kitą. Žinoma, šaltėjant orams, sunkiau rasti sezoninių daržovių, tačiau visuomet yra šakninių daržovių, kurios atsparios šalčiams.
Pavakariams geriau valgyti riešutų (tik ne kepintų ar kitaip apdorotų) ir sėklų. Jei norisi – galim valgyti bemielės pilno grūdo duonos riekę.
Vakarienei valgyti reikėtų panašiai kaip pietums. Jei per pietus valgėte mėsos, vakare patarčiau rinktis žuvį ar daržoves, kad nebūtų per daug gyvūninės kilmės produktų vieną dieną. Paprasčiausia žmogui būtų pasidaryti savo mitybos schemą ir ja vadovautis, gaminantis maistą. Svarbu rinktis natūralius produktus bei kepimui naudoti kuo mažiau riebalų. Vienas iš pavyzdžių, esame įpratę kepdami žuvį, išvolioti ją džiuvesėliuose ir kepti riebaluose. Tačiau paruošti skanią žuvį visai nereikia daug riebalų, pakanka šlakelio citrinų sulčių, druskos ir pipirų, o kepant užtenka tik nedaug riebalų. Skanu, paprasta ir sveika. Labai svarbu skirti laiko maisto valgymui. Dažnai valgome, žiūrėdami televizorių ar būdami prie kompiuterio. Todėl gerai nesukramtome, ko pasekoje maistas gali būti prastai suviškintas, be to, nejaučiame sotumo jausmo ir valgome daugiau. Jei maistą kramtome prastai, reikia daug didesnio jo kiekio sotumui pajausti. Svarbu maisto režimas: būtinai nepraleidžiami pusryčiai, pietūs ir vakarienė.

Ar svarbu yra valgymo laikas?

Taip, pusryčius reikėtų pavalgyti per pirmąją valandą nuo pabudimo. Vėliau maitintis reikėtų kas 2-2,5 val. Vakarienę valgyti ne vėliau nei 3 valandos iki miego.

Daugelis sako, kad vakarienę svarbu pavalgyti iki 18 val., nes vėliau lėtėja medžiagų apykaita ir lėčiau virškinamas maistas. Kaip Jūs manote?

Svarbu pavalgyti 3 val. prieš miegą, nes ne visi spėja vakarienę pavalgyti iki 18val. vakaro. Be to, jei žmogus eina 23 ar 24 val. miegoti, paskutinį kartą pavalgius 18val, jam tikrai bus sunku išbūti 6 valandas nevalgius ir jis gali prisivalgyti prieš pat miegą. Žinoma, jei žmogus eina miegoti 2 val. nakties, nepatarčiau valgyti 23 val. vakaro.

Ar būtina visiškai atsisakyti cukraus, baltų miltų ir visų kitų kaloringų skanėstų?

Žmonėms svarbu suprasti, kad įvairūs saldumymai ir baltų miltų produktai yra tuščios kalorijos, neteikiančios jokios naudos organizmui. Aš visuomet sakau, kad, valgant maistą, jis turi būti ne tik skanus, bet tuo pačiu metu ir naudingas. Jei labai norisi saldumynų, reiškia, kad žmogus netvarkingai maitinasi arba jam trūksta miego. Paprastai žmogus daug saldumynų neturėtų norėti. Norėjimą „kažko skanaus“, galima įvardinti kaip simptomą, nes tai nėra įprastas reiškinys.
Visiškai išbraukti saldumynus iš savo raciono nereikėtų, nes yra tokių, kurie mėgsta saldumynus ir tokių, kurie jų nevalgo. Jei žmogus daug metų valgė saldumynus ir jei jis visiškai juos sau uždraus, po kurio laiko jis pradės valgyti viską iš eilės. Rekomenduoju geriau palikti tam tikrų išimčių. Pabrėžiu, kad tai turėtų būti tik išimtys, o ne įprasta mityba.
Kaip nugalėti potraukį saldumynams?
Potraukio saldumynams nereikia nugalėti, jis pats išnyksta, reguliariai valgant bei vartojant sudėtingų angliavandenių turinčius produktus.Geriausiai tam tinka mažai apdorotos kruopos ir šviežūs vaisiai pirmoje dienos pusėje. Taip pat reikia laikytis mitybos rėžimo, skirti pakankamai laiko poilsiui, ir potraukis saldumynams išnyks.
Kokia sporto reikšmė Jūsų sudarytoje lieknėjimo programoje?
Sportas tiesioginės įtakos lieknėjimui neturi. Kaip bebūtų keista, jis reikalingas gerai savijautai ir sveikatai palaikyti. Vakar gavau iš vieno vyro laišką, kuriame rašo, kad jis sunkiai fiziškai dirba kas dieną, tačiau, jo žodžiais tariant, kaip storas, taip storas. Lieknėjant daugiausia įtakos turi sveika mityba. Dėl to tiems, kas laikosi mano sukurtos programos ir kuriems sportas nėra gyvenimo būdas, aš siūlau 8 savaites nesportuoti. Tai reikalinga tam, kad pradžioje susidėliotų savo rėžimą, pajustų mitybos poveikį ir tuomet įvestų fizinį aktyvumą. Jei žmogus iš karto pradėtų sportuoti, jis nesupras teigiamo sveikos mitybos poveikio. Be to, sportas skatina gausesnę mitybą, kurios nesureguliavus, bus maitinamasi nesveikai.
Kuo arčiau vasara, tuo moterys nori greičiau atsikratyti žiemos „sankaupų“. Neretai imasi griežtų ir alinančių dietų. Ar yra sveikų būdų greitam svorio numetimui?
Pirmiausia reikia suprasti, kad įprastai dietų kaloringumas yra mažas. Tai reiškia, kad dažniausiai energijos nepakanka net normaliai organizmo veiklai užtikrinti. Juk kalorijos naudojamos ir širdžiai plakti, ir kvėpavimui, ir smegenų darbui. Jei jūsų kūnas negauna pakankamai maisto, organizmas įjungia ekonominį režimą. Smegenys nežino, kuomet vėl pradės gauti pakankamai energijos, ir taip siekia užtikrinti kuo ilgesnį gyvybės palaikymą.
Medžiagų apykaita sulėtėja jau antrą dietos dieną. Antra medžiagų apykaitos sulėtėjimo priežastis yra raumenų masės sumažėjimas. Daugiausia kalorijų degina mūsų vidaus organai ir raumenys. Per greitai metant svorį pirmiausia šalinasi organizmo skysčiai, ardomas raumuo ir tik maža dalis riebalų. Sugrįžus prie įprastinės mitybos, skysčiai netrukus sugrįžta, o medžiagų apykaita dėl raumenų masės sumažėjimo ir ekonominio organizmo režimo būna sulėtėjusi. Bloga naujiena dar ir tai, kad sulėtėjusi medžiagų apykaita ilgai neatsistato net ir pakankamai valgant. Raumenų masę atstatyti galima tik sportuojant. Be to, moksliniais tyrimais įrodyta, kad po savaitinės dietos sutrinka sotumo ir alkio jausmai. Žmogus nesąmoningai suvalgo daugiau, nei iki dietos.  Negalima suderinti sveiko ir greito svorio numetimo būdų, nes toks paprasčiausiai neegzistuoja.
Ką Jūs manote apie iškrovos dienas?
Iškrovos dienos yra gerai sveikatai palaikyti, tačiau svorio metimui nėra labai gerai. Kas savaitę kiekvienas gali daryti iškrovos dieną, jei sveika mityba yra žmogaus gyvenimo būdas. Tačiau, jei žmogus įsivaizduoja, kad gali valgyti bet ką ir per vieną iškrovos dieną jis atpirks visas „nuodėmes“, toks suvokimas yra viena dažniausiai pasitaikančių klaidų. Jeigu svoris yra metamas iškrovos dienų pagalba, po kiek laiko galima pastebėti, kad svoris nebekrinta. Kadangi, darydamas tokią dieną kartą per savaitę, žmogus ima daugiau sau leisti visko valgyti kitom dienom, nes mano, jog iškrovos dienų pagalba atsikratys kankinančio svorio. Tačiau taip nėra, iškrovos dienos labai tinka sveikatai gerinti, tačiau svorio metimui – su išlygomis. Esu parašiusi iškrovos dienų gidą, kurįgalite gauti, atvykę į seminarus ar užsiprenumeravę naujienas mano tinklapyje.

Šiuo metu taip pat populiaru- žaliavalgystė, vegetarizmas ir kt. Ar tokia mityba, taip pat užtikrina geresnę sveikatą?

Pati mitybos sistema neapibrėžia sveikos ar nesveikos mitybos. Žmogus, valgydamas mėsą, gali būti toks pats sveikas kaip ir žmogus jos nevalgydamas. Ir atvirkščiai. Sveika mityba apima valgymo režimo laikymąsi, sveikų ir natūralių produktų pasirinkimą bei maistinių medžiagų balansą. Kokią mitybą bepasirinktumėte negalite valgyti bet kaip ir bet kada.

Kaip manote, ar odos ligoms, tokioms kaip akne, dermatitas ar egzema, turi įtakos teigiami mitybos pasikeitimai?

Apie egzemą nieko negaliu pasakyti, nes neturiu patirties. Tačiau dėl aknės mano patirtis rodo, kad arba ji išnyksta, arba akivaizdžiai būklė pagerėja. Dažniausiai tai užtrunka pusmetį. Yra mokslinių tyrimų, kurie teigia, jog mityba turi įtakos aknei, tačiau yra tyrimų, kurie teigia priešingai, t.y. , kad mityba aknės neįtakoja. Tačiau iš savo patirties galiu pasakyti, kad mityba iš tiesų daro akivaizdžiai teigiamą įtaką aknės žalojamai veido odai. Apie tai taip pat galima pasiskaityti programos klientų atsiliepimuose.Aš pati turiu odos ligą dermatitą. Ji mane kankina nuo vienerių metų. Iš savo patirties galiu pasakyti, kad šios ligos visiškai išgydyti neįmanoma, tačiau, maitinantis sveikai, odos būklė akivaizdžiai pagerėjo.

Gal pasidalintumėte keletu sveikų patiekalų receptais?

Virš 450 sveikų patiekalų yra čia, suskirstyta pusryčiams, pietums ir vakarienei:
https://www.sulieknek.lt/sveiki-receptai/
O vasarai praverstų sveikų ledų receptas:
https://www.sulieknek.lt/naminiai-ledai-paprasta-ir-sveika/
Ko palinkėtumėte žmonėms, norintiems gyventi sveiką ir ilgaamžį gyvenimą?
Pirmiausia, palinkėčiau skirti laiko sau ne tik kalbant apie mitybą, bet ir plačiąja prasme. Dažnai moterys, paklaustos ką jos veikia nors valandą per savaitę smagaus, negali atsakyti…. Taip pat verta suprasti, kad subalansuota mityba duoda visai kitą gyvenimo kokybę. Be to, maistas turi būti ir sveikas, ir vertingas, ir skanus bei teikti malonumą.
Šaltinis klaustukai.lt