Pastarnokas – seniai žinoma, tik šiais laikais kiek primiršta lietuviška daržovė. Ir tikrai be reikalo, nes tai – vertinga, skani, saldoko skonio daržovė.

Pastarnokas – nuolatinis mūsų šeimos šaldytuvo „gyventojas“ šaltuoju metų periodu. Puikiai pakeičia bulves, nors jų kaloringumas, lyginant su bulvėmis, beveik toks pat, bet skiriasi maistinės medžiagos. Įvairovė maiste – būtina, tad rinkimės skirtingus produktus, bet visada atsiminkime ir saiką. 

Pastarnokų nauda

Žmonės naudoja šias daržoves:

  • Virškinimui pagerinti 
  • Apsisaugoti nuo žarnyno spazmų
  • Skysčių pertekliaus pašalinimui iš organizmo
  • Esant inkstų problemoms

Nors nėra mokslinių įrodymų, patvirtinančių šias naudas, tačiau pastarnokas – vertinga daržovė, kuri turėtų nors kartais pakeisti bulves ar morkas mūsų racione dėl įvairovės. Kai kurie vaikai ir suaugę negali vartoti morkų ir kitų oranžinės spalvos daržovių, tad pastarnokas gali būti puiki pamaina, galvojant apie skonines savybes ir naudą.

Pastarnokas turi kalio, mangano, vario, vitaminų K, C ir B9. 100 g pastarnoko yra 75 kcal, 18 g angliavandenių, iš jų 4,8 g natūralių cukrų, taip pat turi 4,9 g skaidulų, suteikiančių sotumą.

Kam riboti pastarnokų vartojimą

Nėra nurodytų kontraindikacijų, kam jų reikėtų vengti. Tačiau jų kaloringumas ir angliavandenių kiekis yra panašus į bulvės, o cukrų kiekis – didesnis. Tad norintiems numesti svorio bei mažinti uždegiminius procesus dėl įvairių priežasčių – nuo sąnarių skausmo iki diabeto – pastarnokus verta valgyti saikingai, taip pat reikėtų rinktis tinkamus paruošimo būdus.

Venkite juos išbraukti iš raciono, nes daug geriau valgyti kasdien įvairiai nei visai atsisakyti tam tikrų produktų. 

Kaip pasirinkti kokybiškus pastarnokus

Rinkitės lygius, tvirtus, vidutinės morkos dydžio pastarnokus. Jei pastarnokas tam tikrose vietose minkštas, galima įtarti, jog jis pradėjęs pūti. Jei jis apvytęs ir dėl to suminkštėjęs– nieko tokio, pamerkite neskustą daržovę į kambario temperatūros vandenį 1-2 val. ir jis atgaus traškumą.

Jei įsigijote pastarnokus su antžemine jų dalimi – lapais ar jų užuomazgomis, juos nupjaukite, tada ši daržovė išliks ilgiau šviežia ir neprisitrauks papildomos drėgmės.

Šaldytuve šią daržovę galite laikyti iki dviejų savaičių ar ilgiau, priklausomai nuo šaldytuvo technologijų.

Su kuo valgyti pastarnokus ir kaip juos gaminti

Pastarnokas ilgai išlaiko savo vertingas medžiagas šaltuoju laikotarpiu. Skonis – saldokas, kaip minėjau, primena saldžiąją bulvę (batatą) arba morką. Saldumas natūralus, nes pastarnokuose yra ~ 4,8 g cukrų/100 g, kai paprastoje bulvėje ~0,8 g. Dėl to svarbu pastarnoką apdoroti saikingai, kad jis išlaikytų savo skaidulas. Kaip žinoti? Valgant daržovė turi išlikti kramtomos konsistencijos.

Pastarnoko žievelės lupti nebūtina, nes joje daugybė skaidulų ir vertingų medžiagų. Jei verdame ar kepame orkaitėje dideliais gabalais pjaustytą pastarnoką, tuomet žievelę, jei būtina, galima nulupti jau po gaminimo.

Pastarnoko gaminimo variantai:

  • Skanu šviežias (nekeptas ir nevirtas) su pjaustytomis morkomis ar saliero šaknimi. Tinka paskaninti aliejumi, natūraliu jogurtu arba grietine. Idealu pjaustyti šiaudeliais, kaip ir kitas šaknines daržoves. Taip bus traškesnis ir malonesnis valgyti. 

Pekino kopūsto salotos su pastarnoku, kaliarope

Išbandę šį receptą labai džiaugiasi atrastu deriniu. Kaip Jūs, ar mėgstate taip paruoštas salotas? 
Išbandyti šį receptą
  • Vietoje prancūziškų bulvyčių „fri“ – kepkite orkaitėje ar karšto oro gruzdintuvėje. Gaminimo būdas identiškas, kaip ir bulvėms.
  • Galima kepti orkaitėje pjaustytą gabalėliais kartu su burokėliais, morkomis ar moliūgu. Pabarstykite druska arba tarkuotu kietuoju sūriu.
  • Tiks mišrainėms – vietoje saldžios, paprastos bulvės, vietoje morkos. Ne tik vietoje jų, bet ir šalia – puikus daržovių derinys.
  • Pastarnokas labai patinka ir tinka kūdikiams, nes daržovė yra natūraliai saldi. Mažyliams galime trinti, o štai suaugusiems išlaikyti kietą struktūrą – būtina. Pastarnokų ir morkų košė.
  • Dera įvairiuose troškiniuose bei sriubose, tinka keisti bulves ar morkas.

Daržovių troškinys su batatais, pastarnokais ir cukinijomis

Saldžioji bulvė ir paprasta lietuviška bulvė skiriasi karotino kiekiu – kurioje jo daugiau, matyti plika akimi – ji geltona. Tačiau valgydami pakankamai geltonų, oranžinių ir žalių daržovių, karotenoidų gaunate pakankamai.
Išbandyti šį receptą

Geriausia valgyti pusryčiams ar pietums, o vaikams bei norintiems priaugti svorio – tinka visada.

Skanaus!

3 2 votes
Patiko? Įvertinkite!