Pilvo pūtimas, meteorizmas ar dujų kaupimasis – nemalonus jausmas. Kas gali paskatinti dujų kaupimąsi organizme, koks maistas rekomenduojamas tokiu atveju, o kokio reikėtų vengti? Svarbūs patarimai, kaip sau galime padėti be maisto, kad išvengtume pilvo pūtimo.

Kodėl pučia pilvą? Pagrindinės pilvo pūtimo priežastys

Kai pučia pilvą dažniausiai galvojame, kad „kažką ne taip suvalgiau“, bet pilvo pūtimo priežasčių gali būti daugybė nuo tam tikrų įpročių iki ligų:

  • Jei kramtydami kalbate arba esate užsiėmę pašaliniais veiksmais: žiūrite TV, skaitote, naršote telefone ir pan.
  • Jei blogai sukramtote maistą, skubate valgydami 
  • Užgeriate maistą šaltu vandeniu ar dideliu kiekiu arbatos  
  • Su maistu vartojate gazuotus gėrimus (gazuotas mineralinis vanduo irgi netinka)
  • Dėl didelio kiekio šviežių daržovių suvartojimo, jei greitai valgote (mažai kramtote) arba staiga padidinote jų kiekį
  • Mažai judėjimo atsiliepia prastai žarnyno veiklai
  • Dėl tam tikrų ligų, rėmens (GERL), žarnyno uždegiminių ligų ir kt.
  • Sveikatos būklės: pvz., laktozės (pieno cukraus) netolerancija
  • Vidurių užkietėjimas, kurio priežastis gali būti žarnyno ligos, bet dažniausiai netinkama mityba
  • Laikinai po antibiotikų vartojimo, aukštos temperatūros, viduriavimo, kai sutrinka žarnyno mikrobiotos būklė

Kaip manote, kuri priežastis Jūsų, o gal net kelios vienu metu? Bet kuriuo atveju jos visos yra sprendžiamos. 

Pilvo pūtimas gali atsirasti dėl ligų

Pilvo pūtimas gali atsirasti dėl viršutinio virškinamojo trakto – skrandžio ir stemplės – patologijos, kai žmonės prisiryja oro arba dėl dujų susidaryme žarnose.

Su kiekvienu gurkšniu žmogus paprastai nuryja 2-3 ml oro, o ryjame mes net nevalingai – 3-4 kartus per minutę. Valgant gali būti nuryjama daug oro ypač kai maisto metu kalbame ar nukreipiame dėmesį nuo kramtymo: nuo TV iki problemų sprendimo galvoje. Nemalonumai prasideda tada, kai oras patenka į žarnyną. Taip atsitinka, kai skrandžio turinys suputoja mažais burbuliukais ir jis nustumiamas nustumia jį į žarnyną.

Dujos gali kauptis ir dėl per didelio skrandžio rūgštingumo. Rūgštis neutralizuojama dvylikapirštėje žarnoje, o šio proceso metu išsiskiria anglies dvideginis. Todėl padidintą skrandžio rūgštingumą turinčius žmones gali kamuoti pilvo pūtimas. Taigi tvarkant rėmenį mažės ir pilvo pūtimas.

Celiakija ir hormonų sutrikimai – irgi galimos pilvo pūtimo priežastys

Varginantis pilvo pūtimas gali būti ir rimtos ligos – celiakijos – simptomas. Tai lėtinė plonosios žarnos liga, kuriai būdingas kviečių baltymo gliuteno arba į jį panašių miežių ir rugių baltymų lemiamas gleivinės pažeidimas bei sutrikęs maisto medžiagų įsisavinimas.

Užsisakykite individualiai jums parengtą mitybos planą be glitimo ar padedantį reguliuoti hormonus.

Kita galima pilvo pūtimo priežastis – hormonai, kurių kiekis moters organizme per mėnesinių ciklą kinta. Padidėjus progesterono kiekiui, dauguma moterų prieš mėnesines jaučiasi išsipūtusios ne tik dėl skysčių užsilaikymo, bet ir dėl pilvo pūtimo. Menopauzės laikotarpiu situacija gali dar pablogėti. Medikai pataria tokiu metu į maisto racioną įtraukti daugiau skaidulinių maisto medžiagų, paprastai kalbant šviežių daržovių, neperdirbtų grūdų.

Nuo kokio maisto dažniausiai pučia pilvą?

Pilvą pūsti gali nuo tokių maisto produktų kaip dėl pupelės, kopūstiniai, taip pat svogūnai (ypač kepti), šviežia duona ar pienas (ne pieno produktai).  Sąrašą dar galima tęsti, tačiau kiekvienam jis gali būti skirtingas ir tik pats žmogus, rašydamas mitybos dienoraštį, gali išsiaiškinti, nuo ko jam pučia pilvą, o nuo ko – ne. Be to, svarbūs ne tik maisto produktai, bet ir kiti veiksniai, kurie gali skatinti pilvo pūtimą.

Vienas iš tokių veiksnių gali būti persivalgymas arba daugybės skirtingų maisto produktų sumaišymas. Atkreipkite dėmesį, kad po vakarėlių, net jei nepersivalgome dažnai kitą dieną pučia pilvą. Jei turite tokį polinkį geriau valgyti mažiau maisto produktų ar patiekalų vienu kartu.

Jei pilvą pučia dėl augalinio maisto

Pilvo pūtimas gali atsirasti dėl didelio greitai skylančių angliavandenių kiekio, kai tiesiogiai žarnose ima formuotis dujos. Tai miltiniai, cukrai, esantys vaisiuose ir uogose, svogūnuose ir pan.

Kai kuriuose produktuose yra medžiagų, galinčių paskatinti pilvo pūtimą. Tai galima sumažinti tam tikru būdu apdorojant maistą, pavyzdžiui:

  • Dažnai pilvą pučia ne nuo paties obuolio, o nuo jo žievelės. Nuskutus obuolį problema išnyksta. Jei pučia ir nuo lupto obuolio dažniausiai keptas ar garintas puikiai toleruojamas.
  • Ankštinius būtina mirkyti, t.y., padaiginti 10-24 val. kambario temperatūros vandenyje. Jei vis dar išlieka dujų kaupimosi problema – įberkite kvapniosios ferulos (kitaip – asafetida) prieskonio. Jis ypatingai gerina ankštinių virškinimą – rezultatas nustebins. Tiesa, yra žmonių, kurie visai netoleruoja ankštinių ir negali jų vartoti, tačiau dalis žmonių tik mano, kad negali jų vartoti. Reikia atkreipti dėmesį, kad pilvo nedidelis pūtimas yra normalu, susirūpinti reikia tik kai pučia iki skausmo ir tai kelia didelių nepatogumų. 
  • Jei pilvą pučia nuo šviežių šakninių aitrių daržovių, pavyzdžiui, ridikų, nuplikykite jas karštu vandeniu ar porą minučių apdorokite garuose. Traškumas išliks, o komfortas pavalgius padidės. Ilgainiui valgant šviežias daržoves dažniausiai organizmas prisitaiko ir tokių priemonių nebereikia.

Jei pilvą pučia dėl didelio kiekio augalinio maisto:

  • Pradžioje sumažinkite daržovių ir mažai apdorotų grūdų kiekį ir palaipsniui didinkite jų kiekį
  • Labai gerai sukramtykite maistą
  • Valgykite tyloje ar skambant lėtai muzikai be kitų dirgiklių, pasidėję telefoną į šoną.
  • Venkite užgerti maistą dideliu kiekiu vandens
  • Vartokite gerąsias bakterijas 4-8 savaites vakarais po 1 kapsulę
  • Jei problema didesnio masto, užsitęsusi naudokite papildą – tirpias skaidulas 4-6 mėnesius. Rekomenduoju, kuriuose dominuoja yra tirpios skaidulos, nes skaiduliniuose produktuose dažnai yra kitaip, tad už jus darbą padariau ir atrinkau tinkamas. Tirpios skaidulos yra gerų bakterijų maistas, tad jas reguliariai vartodami atgaivinsime mūsų žarnyno veiklą, tokiu būdu pagerėja ne tik virškinimas, bet ir maistinių medžiagų pasisavinimas bei sumažėja pilvo pūtimas.

Palaipsniui organizmas prisitaikys.

Jei augalinio maisto valgote per mažai:

  • Palaipsniui reikėtų didinti jo kiekį.
  • Smulkiai pjaustykite, tarkuokite, kad gerai sukramtytumėte.
  • Paskirstykite augalinius produktus visos dienos metu, kitaip tariant ne vienu kartu.
  • Daugybė receptų rasite šio puslapio receptų skiltyje.
  • Vėliau situacija parodys, ar reikia tirpių skaidulų papildo, bet pradžioje svarbu sureguliuoti mitybą ir vartoti gerąsias bakterijas.

Kad nepūstų pilvo – 3 svarbūs aspektai

  1. Kramtymas ypatingai reikšmingas geram virškinimui. Valgymui būtina skirti laiko. Kai ryjate – maistas turi būti košelės pavidalo. Mes įpratę skubėti ir maistą ryjame kąsniais, tuo pačiu prisirydami oro. Ramiai pavalgykite be televizoriaus, radijo ar telefono, nes taip nevalingai maistą prastai kramtome ir ryjame kartu su didesniu kiekiu oro. Kai kramtote – geriau nekalbėkite, nes ir nemandagu, ir oro prisiryjate, kuris vėliau gali daryti įtaką pilvo pūtimui.
  2. Mitybos režimas taip pat gali turėti įtakos virškinimui bei pilvo pūtimui. Valgyti rekomenduojama ne dažniau kaip kas 2,5- 3 valandas nedideliais kiekiais. Tuo tarpu dauguma žmonių ypatingai daug valgo antroje dienos pusėje, persivalgo vakarais – tai gali stipriai padidinti pilvo pūtimo problemą. Kai valgoma per vėlai, t.y., likus mažiau nei 3 valandoms iki miego problema gali paaštrėti.
  3. Jei vartojame per mažai skysčių, ypatingai vandens, tikėtina, kad užkietės viduriai ir tai skatins pilvo pūtimą. Būtina gerti pakankamai vandens, o gerdami arbatą dažniau rinkitės pankolių, ramunėlių, kmynų ar valerijonų šaknų arbatas, gerinančias virškinimą ir mažinančias pilvo pūtimą. Skysčių vartojime turi dominuoti vanduo, o arbatų iki 3-jų puodelių per dieną.

Skaičiuoklė – sužinokite, kiek vandens jums reikia išgerti per dieną.

Kai pučia pilvą – kas gali padėti be maisto

Fizinis aktyvumas būtinas kiekvienam, nesvarbu, ar jūs lieknas ar turite antsvorio. Pilvo pūtimas gali būti tiesioginė antsvorio ir, tuo labiau, nutukimo pasekmė. Kad ir kaip puikiai maitintumėtės, jei nejudėsite – tinkama medžiagų apykaita nevyks.

Kasdien išeikite aktyviai pasivaikščioti, bent po 15 minučių 2 kartus per dieną. Dujų kaupimosi ir užkietėjusių vidurių problemą puikiai padeda spręsti ir 5-10 minučių dviračio mynimo pratimas gulint, iš pat ryto, dar neatsikėlus iš lovos.

Pilvo pūtimas galimas ir dėl streso, tačiau siūlyčiau pirmiausia atmesti visas kitas galimas priežastis ir imtis veiksmų. Net jei ir dėl streso pučia, pradėjus maitintis sveikiau ir pasirūpinus savo žarnynu streso lygis sumažėja dėl fiziologinių priežasčių. Organizme viskas susiję.

Primenu, kad išsiaiškinti, pilvo pūtimo priežastis, lengviausia rašant mitybos dienoraštį ir stebint save, jei reikia pagalbos tam yra gydytojai ir dietistai. Pagalba praverčia, nes rezultatų pasiekti galima greičiau ir paprasčiau.

4.6 12 votes
Patiko? Įvertinkite!