„Kalbant apie sveiką mitybą – svarbu nustoti ieškoti stebuklų, o keisti netinkamus mitybos įpročius po truputį“ – teigia sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė, knygos „Liekna visam gyvenimui“ autorė, konferencijos „Sveika ir laiminga mama“ pranešėja. Interaktyvaus interviu konferencijoje metu Vaida papasakos, kaip kiekviena moteris gali atrasti savo asmeninį raktą į sveiką mitybą, lieknesnį kūną ir lengvesnį bei džiaugsmingesnį gyvenimą.

– „Liekna visam gyvenimui“: Vaida, ką Jums pačiai reiškia ši frazė?

Tai galimybė kiekvienai moteriai jaustis sveikai ir lengvai visą gyvenimą, pažinus savo kūną ir tinkamai pritaikius mitybą. Nors ši frazė gali atrodyti utopinė, ji yra absoliučiai reali.

– Ar būti visą gyvenimą liekna įmanoma kiekvienai moteriai?

Tikrai įmanoma – tiesiog reikia nustoti tikėti stebuklais ir jų ieškoti, kad ir kaip žaviai jie skambėtų. Dažnai gyvenime tikimės, jog pokyčiai įvyks per naktį. Taip nėra! Keisti nusistovėjusius įpročius puiku, tačiau judėti reikia pamažu, nuosekliai, savo galimybių ribose. Iš pradžių reikia su savimi susidraugauti, pažinti save, savo kūną. Tuomet galima pradėti keisti įpročius – atidžiai įsiklausant į save. Jei užgniaužiame save ir savo kūno poreikius, kovojame su savimi, darome kažką sunkiai, per prievartą – iš tokios situacijos mums norisi tik pabėgti, tai yra žmogiška ir natūralu.

– 2018 m. išleidote knygą tokiu pačiu pavadinimu. Apie ką ji?

Knygoje „Liekna visam gyvenimui“ aprašiau 10-ies žingsnių programą, kuria gali vadovautis moterys, norinčios pakeisti esamą mitybą į sveikesnę. Svarbu tai, jog konkrečiai apie maistą parašyti tik keli knygos skyriai.

Knygoje gausu realių istorijų, realių pavyzdžių iš mano pačios, kitų moterų gyvenimo. Ši knyga labai praktinė su konkrečiomis užduotimis, skirta aktyviai veikti, ne tik skaityti. Todėl visuomet rekomenduoju nuosekliai gilintis į, pavyzdžiui, vieną skyrių per savaitę, gerai įsisavinti informaciją, ką nors realiai pritaikyti gyvenime ir tik tuomet judėti toliau. Sulaukiu įvairių atsiliepimų, kaip žmonės, pilnai perskaitę visą knygą, grįžta atgal ir tuomet dar kartą atidžiai skaito atskirus skyrius. Knyga sulaukė išties didelio populiarumo – per išties trumpą laiką jau spausdinamas ketvirtasis tiražas.

– Kas, Jūsų manymu, nutiesia moters kelią į sveiką mitybą? Kaip moters gyvenime atsiranda toks sprendimas?

Vieno atsakymo nėra – visos moterys labai skirtingos, visos susidomi sveika mityba dėl skirtingų priežasčių. Vieną motyvuoja puiki sveikata, kitą – žvalus kūno energijos tonusas, trečią – išvaizda ir tai, kaip ji atrodo paplūdimyje, dar kitą moterį – tam tikras suknelės, į kurią norima įtilpti, dydis, galiausiai – gebėjimas nesunkiai užlipti į kalną, nubėgti maratoną ir pan. Visų šių moterų, susidomėjusių sveika mityba, tikslai ir motyvacija skiriasi. Kas lemia jūsų norą keistis? Prieš imantis bet kokių gyvenimo būdo pokyčių svarbu suvokti, ko mes norime, o ne ko mums „reikia“.

– Kaip keisti mitybos įpročius darniai, nesukeliant šoko kūnui, emocijoms, mintims?

Kaip jau minėjau, svarbu suvokti ir nuspręsti, kodėl mes tai darome. Aiškiai žinant savo tikslus, susidėliojus tarpinius, veikti yra kur kas lengviau. Kita – nepulti daryti visų įmanomų pokyčių iš karto, keistis po truputį. Neretai moterys, ėmusios entuziastingai keisti gyvenimo ir mitybos būdus iš esmės, susidūria su realybe, labai greitai perdega ir viskas netrukus baigiasi. Nusivylus savimi, dingsta noras ir motyvacija imtis net ir mažyčių pokyčių. Todėl svarbu nusistatyti aiškius, realiai įgyvendinamus veiksmus, kurių imsimės jau šiandien – ne rytoj ir ne nuo pirmadienio. Geriau mažiau dabar, negu daug – kažkada. Kai kuriuos sveikesnius pokyčius galima įnešti net nekeičiant pačios mitybos: pavyzdžiui, įprasti valgyti be telefono, be planšetės, knygos ar žurnalo, nežiūrint televizijos. Įprasti skanauti maistą, juo mėgautis, pajusti, kada esame sotūs. Pravartu pradėti nuo mažesnių dalykų, prie didesnių pokyčių pratintis po truputį. Žiūrėti į viską kaip į smagų žaidimą – lengviau, paprasčiau.

– Kaip moteriai sveikai maitintis, kai atrodo, jog tam nėra laiko?

Grįžtame prie to paties klausimo: koks moters noras ir kas pasikeis gyvenime, savijautoje pasiekus savo tikslą? Ar esate apsibrėžusios?  Kitas dalykas ar pasidžiaugiate savo pasiekimais kasdien vakare? Nes dažniausiai užsiimame savigrauža, nors ji dar niekam nepadėjo.  Aiškiai žinant savo tikslą, pagiriant ir įvertinat savo mažus žingsnius, jo siekti lengviau ir norisi daryti vis daugiau, Mums gera būti ten, kur sekasi ir kai mus kas nors vertina. Tada ir laiko atsiranda ir galimybių, atrodo, kad visa aplinka padeda. O jei kas ne taip įvyko, išmokstame pamoką ir tiek, juk graužatis praeities nepakeis, o pamąstymas kaip kitą kartą elgtis tokioje pačioje situacijoje gali keisti rezultatą ateityje. 

Sveika mityba ir sveikų patiekalų ruošimas užima mažai laiko, nors iš radžių gali atrodyti ir kitaip. Galima iš anksto susiplanuoti, ką gaminsime, pasidomėti sveikais, patinkančiais receptais. Pagalvokite kiek patiekalų per savaitę galite išbandyti? Pamirškite idealus, pagalvokite realiai, įvertinant savo užimtumą ir dar iš plano atimkite 2. Antras žingsnis – rasti sveikų, greitai pagaminamų ir tinkamų pagal kainą receptų. Šimtus jų galite rasti mano puslapyje, Facebook ar Instagram paskyroje. Savo grupėje “Sveika mityba pagal Vaidą Kurpienę” Facebook socialiniame tinkle yra virš 65 tūkstančių narių ir ten dalinamės sveikais – greitais – paprastais receptais.

Be to, sveiki patiekalai ir produktai yra trumpiau apdorojami, tad pagaminami netgi greičiau, nei įprasti! Įtampą, kad „nebus laiko“ pačios susikuriame savo galvose. Tačiau ji nuslūgs, jei leisime sau atsipalaiduoti – žiūrėti į sveiką mitybą lengviau ir paprasčiau.  

– Kaip moteriai nesmerkti savęs nusižengus mitybos planui, suvalgius ką nors netinkamo?

Šiandien moterims skiriama labai daug reikalavimų, jos raginamos būti tobulomis  visur – tai kuria įtampą. Tarsi savaime suprantama, kad moteris privalo būti gera mama, pavyzdinga žmona, puiki darbuotoja, nuostabi virėja, graži, prisižiūrinti  moteris ir pan. Tačiau tiesa ta, kad tobulų moterų, kaip ir vyrų, nebūna! Užtenka būti pakankamai geru. Kalbant apie maistą, netgi jei suvalgėte kažką, nusižengdama savo mitybos planui – ar tai tikrai taip blogai? Blogai jei save dėl to  graužiate. O jei pasimėgavote 100 procentų – tai ir puiku. Juk kuo daugiau sau draudžiame, tuo įtampa ir noras tai suvalgyti didėja. Kai žinome, kad galime suvalgyti tai, ką norime, jei iš tiesų jaučiate, kad verta, net ir troškimai mažėja.   Prieš valgydama paklauskite savęs, ar esu alkana, ar tikrai verta, ar džiaugsiuosi savo sprendimu rytoj? Taip bus lengviau priimti sprendimus ir nustoti su savimi kovoti.  Susidraugauti su savimi ir nekelti sau per didelių reikalavimų galėsite pasiekti puikių rezultatų. Tik skirkite tam laiko. Gaila, kad daug moterų galvoja, kad rūpindamosi savimi jos „atima“ laiką iš šeimos. BET paklauskite savo vyro ir vaikų: ar jiems mielesnė įsitempusi, suirzusi, nepatenkinta savimi mama, ar energinga,  besidžiaugianti savimi ir pailsėjusi?

– Ar reikia į sveikos mitybos planą įtraukti visą šeimą? Vyrą, vaikus, kitus artimuosius.

Pradžioje tikrai nereikia, nes mitybos pokyčiai – tai asmeninis moters sprendimas. Iš pradžių pačiai moteriai svarbu susidraugauti su nauja mityba, išmokti mėgautis kitokiu, vertingesniu maistu, rasti sau skanių patiekalų. Paradoksaalu, bet kuo mažiau kalbėsime apie tai ir kuo mažiau versime kitus šeimos narius prisijungti prie mūsų ir keisti įprastą mitybą – tuo greičiau šeima įsitrauks ir pradės valgyti sveikiau. Visuomet geriausiai veikia asmeninis pavyzdys. Palaipsniui atrasite patiekalus, kurie yra ne tik sveiki, bet ir skanūs jums asmeniškai. Malonumas juos valgant ir pasitenkinimas maistu tikrai atsispindi žmogaus veido išraiškoje, judesiuose. Pamažu šeimos nariai susidomės, ką tokio puikaus valgote, prašys paragauti, o vėliau ir pagaminti jų daliai. Jūsų tikslas – rūpintis savimi, gaminti lengvai ir sveikai. Šeima prisijungs vėliau, tik duokite jiems laiko. Ką galite padaryti jau dabar, sveikesnės šeimos narių mitybos labui? Skatinti ragauti jūsų gaminamus patiekalus. net nerekomenduoju sakyti „sveikas“, geriau „naujas“.

Kitas būdas – šeimos nariams pamažu keisti įprastų patiekalų proporcijas, pavyzdžiui, prie įprasto maltinuko su bulvėmis įdėti daugiau daržovių.

– Ko palinkėtumėte visoms moterims, norinčioms maitintis sveikiau?

Dėmesys sau ir nuoseklumas daro stebuklus. Pasirūpinkite savimi.

– Ačiū!

„Sveika ir laiminga mama“ – vienintelė konferencija Baltijos šalyse, skirta ir mamoms, ir tėčiams. Jų sveikatai, vidiniam pasauliui, iššūkiams ir laimei. Konferencija vyks balandžio 28 d. „CONFER by Siemens Arena“ (Ozo g. 14, Vilnius). Visi pranešėjai ir temos – mamosdiena.lt.

Parengė Miglė Kačinskaitė