KAM  REIKALINGAS  VITAMINAS C?
– stiprina imuninę sistemą ir taip kovoja su infekcija (veikia kaip imuninės sistemos stimuliatorius ir moduliatorius),
– gamina kolageną, taip stiprindamas kaulus, odą ir sąnarius,
– antioksidantas,
– padeda gauti energiją iš maisto medžiagų,
– pagerina organų (širdies kraujotaką),
– yra svarbus medžiagų apykaitai,
– padeda iš organizmo pašalinti sunkiuosius metalus,
– dalyvauja cholesterolio skaidyme,
– stiprina kai kurių priešnavikinių vaistų poveikį,
– mažėja insulto rizika,
– papildomas vitamino C vartojimas gali sumažinti kataraktos riziką,
– padeda pasisavinti geležį.
VITAMINO C PASISAVINIMO YPATUMAI
Padeda pasisavinti. Bioflavonoidai, esantys vaisiuose ir daržovėse, didina vitamino C poveikį. Vitaminas C veikia kartu su B grupės vitaminais energijos gamybos procese. Kartu su vitaminu E veikai kaip antioksidantas.
Trukdo pasisavinti. Rūkymas, alkoholis, teršalai, stresas, keptas ir virtas maistas. Verdant vario induose vitaminas C suyra. Vitaminas C taip pat jautrus šviesai, drėgmei, reaguoja su deguonimi.
Sudėtis ir patvarumas: askorbo rūgštis. Vitaminas C jautrus rūgštims, sunkiesiems metalams. Verdant prarandama 20-80 proc.
KIEK REIKIA?
Ar pats organizmas gamina? Ne
Reikia gauti su maistu ar papildais:

Amžiaus grupė Paros norma, mg
Iki 1 metų 30-35
1-3 metų ~ 40
4-10 metų ~ 45
Nuo 11 metų ~ 60
Moterims nėštumo metu reikia ~ 80
Moterims žindymo metu reikia ~ 100

Trūkstant vitamino C iš pradžių atsiranda nespecifiniai simptomai, tokie kaip nuovargis, silpnumas, sumažėjęs atsparumas infekcijoms, dantenų kraujavimas. Vėliau kaulų skausmai, kraujuojančios žaizdos odoje, bendras polinkis kraujuoti.
Esant vitamino C trūkumui išsivysto skorbutas, pasireiškiantis apetito stoka, nuovargiu, negyjančiomis žaizdomis, kraujavimu iš nosies, jungiamojo audinio pažeidimais, sumažėjusiu raudonųjų kraujo ląstelių kiekiu. Trūkstant vitamino C pasireiškia silpnumas, anemija, depresija, sulėtėja žaizdų gijimas, vyrams vystosi nevaisingumas, sumažėja kolageno gamyba, susilpnėja jungiamasis audinys, dantys.
Kasdien vartojant dideles vitamino C dozes (daugiau kaip 6 g per dieną), prasideda viduriavimas, sudirginama šlapimo pūslė. Ilgą laiką didelėmis dozėmis vartojant vitaminą C, imuninė sistema nesustiprėja. Nenustatyta, kad didelės vitamino C dozės (daugiau kaip 200 mg per dieną) darytų dar kokį nors poveikį sveikatai.
VITAMINO C ŠALTINIAI

TOP 5 maisto produktai

Kiek mg yra 100 gr

Kiek reikia gr suvalgyti, kad gautumėte paros normą?

Erškėtuogės

1250

5

Meškauogės

450

13

Juodieji serbentai

177

34

Petražolės

166

36

Paprikos

139

43

Autorius „Sulieknėk sveikai“
Informacijos šaltiniai:
– Hans-Jurgen Holtmeier „Sveika mityba esant antsvoriui“
– Patric Holford „Nauja optimalios mitybos biblija“
– William Sears, M.D., and Martha Sears, R.N. „The Family Nutrition Book“
– Elson M. Haas, M.D. „Staying Healthy with Nutrition“
http://www.mpe.lt/lt/mpe/medziagos,id,Vitaminas_C#r
https://www.farmapedia.lt/vitaminai-ir-maisto-papildai/vitaminai/vitaminas-c-askorbo-rugstis