KAIP PASIRINKTI CINAMONĄ? Pagrindiniai pasirinkimo kriterijai yra trys:

  1. Forma: maltas arba lazdelės. Lazdelės turi stipresnį skonį, bet maltą cinamoną naudoti paprasčiau. Lazdelę tinka įmesti verdant ar troškinant patiekalą, gaminimo pabaigoje ją galime išimti, aromatas išliks maiste. Maltas cinamonas pakeičia patiekalo spalvą, o skaidrų patiekalą (sriubą, gėrimą) padaro drumstą. Šiuo atveju lazdelė yra labiau tinkama – ji atiduoda patiekalui aromatą, o patiekalo nei sudrumsčia, nei užtamsina. Iš malto cinamono greičiau išgaruoja eteriniai aliejai, tačiau, jei kokybišką cinamoną laikysite tinkamai, aromatas nespės išgaruoti, kol suvartosite. Aš namie turiu ir tokio, ir tokio cinamono, bet vis tiek dažniausiai naudoju maltą, o lazdelės užsiguli. Jei reikia malto cinamono, o turite tik lazdeles, lazdeles galite paskrudinti sausoje keptuvėje ir susimalti kavamale. Turėsite šviežio, ypatingai aromatingo ir neišsikvėpusio cinamono.
  2. Spalva ir aromatas. Svarbu, kiek ilgai išlieka aromatas. Kartą atsidarėme cinamono indelį kabinete, pauostėme ir uždarėme. Malonus kvapas tvyrojo dar kelias valandas, nors niekur jo nebarstėme. Kad cinamonas kuo ilgiau išlaikytų savo aromatą, rekomenduoju jį laikyti tamsioje vietoje, kambario temperatūroje ir sandariai uždarytoje taroje. Kalbant apie spalvą, cinamonas turėtų būti šviesesnės spalvos, kuri priklauso nuo medžio ir jo dalies.
  3. Kilmės šalis/rūšis. Dažniausiai kalbama tik apie 2 šalis ir cinamono rūšis, tačiau yra 4 pagrindinės. Dauguma gamintojų nurodo, kokioje šalyje cinamonas surinktas, nors tai nėra privaloma.
    CEILONINIS cinamonas išpopuliarintas žiniasklaidoje ir yra brangus. Jei ant etiketės užrašyta „Ceilono cinamonas“, o kainuoja panašiai kaip kiti, turėtų kilti įtarimas, ar tai tiktai ši rūšis. Jei toks cinamonas maltas – vartotojui net neįmanoma atskirti, o jei lazdelės – lengviau: jos skerspjūvis primena cigaretę – keli ploni žievės sluoksniai susukti į cinamono lazdelę. Tikras Ceiloninis cinamonas stipriai kvepia vaisiais, rabarbarais ir vanile. Jo skonis – saldus, švelnus, itin aromatingas ir primenantis vaisių bei raudonų obuolių skonį. Labiausiai toks cinamonas tinka saldiems patiekalams.
    KINIŠKAS arba kasija cinamonas labiausiai paplitęs Vakarų Europoje. Jei perkate ne maltą, Kiniško cinamono gana storas žievelės sluoksnis būna susuktas į lazdelę. Tinka stipraus skonio patiekalams,
    pavyzdžiui, mėsai ar troškiniams.
    Indonezijos arba BURMANO cinamono skonis stiprus (tad jo mažiau reikia) ir saldus, turi migdolų beimarcipano prieskonį. Jis tinka visiems patiekalams, tiek saldiems, tiek košėms ar net vištienai marinuoti. Mano gardus atradimas – višta, marinuota su druska ir cinamonu.
    SAIGONINIS cinamonas iš Vietnamo yra panašaus, bet silpnesnio skonio.

CINAMONO NAUDA

Šis prieskonis padeda mažinti gliukozės kiekį kraujyje – tai didelis privalumas:

  • norintiems sulieknėti,
  • saldumynų mėgėjams,
  • turintiems per didelį cholesterolį,
  • turintiems lėtinių uždegiminių ligų,
  • norintiems išvengti uždegimų,
  • priešdiabetinėje situacijoje.

KIEKIS

Suaugusiems žmonėms rekomenduojama suvartoti vidutiniškai po 2 g cinamono per dieną. Tai reiškia, kad jei vieną dieną suvalgysite 6 gramus, o kitas dvi nieko – norma nebus viršyta. 2 gramai skamba mažai, bet pasverkite – tai didelis kiekis asmeniui, ypatingai, kai cinamonas šviežias ir intensyvaus skonio.

KOKIUS PATIEKALUS GARDINTI CINAMONU?

Šis prieskonis dėl savo universalumo tinka daugeliui patiekalų:

  • vištienos patiekalams,
  • daržovių troškiniams,
  • sorų, avižų ar ryžių patiekalams,
  • fermentuotiems pieno produktams, pavyzdžiui varškei ar kefyrui – tobulai „pasaldina“ be cukraus,
  • juodai arba prieskonių arbatai pagardinti,
  • kavai pagardinti vietoje cukraus,
  • desertams: ledams, obuolių pyragams, sausainiams,
  • vaisių užkandžiams. Pavyzdžiui, maltu cinamonu tinka pabarstyti griežinėliais supjaustytą obuolį arba bananą.

Norėdami cinamono įdėti į karštus patiekalus, pirmiausia jį berkite į šaukštelį. Tik nuo šaukštelio dėkite į puodą, kad nuo garų cinamonas nesudrėktų.

Svarbu maltą cinamoną į karštus patiekalus berti gaminimo pabaigoje ar net jau pagaminus, nes stipriai kaitinant eteriniai aliejai išgaruoja. Tinkamai naudojant, mažiau ir cinamono reikės.

KIEK GALIMA SUVARTOTI CINAMONO IR KAM JO VENGTI?

Daug diskusijų viešojoje erdvėje kyla dėl kumarino kiekio ir cinamono rūšies. Faktas, kad visas cinamonas turi savyje kumarino, kuris gali veikti neigiamai, jei jo valgoma be saiko. Kad būtų aišku, surašysiu normas ir kiekius.

Didžiausios leistinos kumarino koncentracijos Europos Sąjungoje nenustatytos, tačiau jeigu kumarinas yra augaluose, dedamuose į maistą kaip kvapiosios medžiagos, jo kiekis ribojamas iki 2 mg/kg. Kartais didesni kumarino kiekiai būna cinamoniniuose sausainiuose.

Lietuvoje kumarino kiekį maisto produktuose reglamentuoja Lietuvos higienos norma HN 53-1:2001 „Leidžiami vartoti maisto priedai. Leidžiamos vartoti kvapiosios medžiagos ir kvapiųjų medžiagų gamybos žaliavos“ (Žin., 2002, Nr. 24-891).

Taigi, pramoniniu būdu pagamintų cinamoninių sausainių mažiems vaikams rekomenduojama duoti ne daugiau kaip 3 per dieną, o suaugusiems norma – iki 15 vnt. BET… Prasta idėja sausainius tokiais kiekiais valgyti, o sausi pusryčiai su cinamonu – irgi desertas, kurį vartoti reikėtų labai ribotai.

Kai vartojate paracetamolį, acetaminofeną ar statinus – reikia riboti cinamono vartojimą, nes jis gali padidinti kepenų pažeidos riziką. Jei sergate diabetu, pasitarkite su jus prižiūrinčiu gydytoju dėl leistinų cinamono kiekių, kad išvengtumėte hipoglikemijos (per žemo gliukozės kiekio kraujyje). Paprastai su leistinais kiekiais neigiamo poveikio sveikatai nebūna.

CINAMONAS – GYDYMO TIKSLAMS

Cinamono aromatas naudojamas aromaterapijoje. Sakoma, kad jis sušildo sielą, išsklaido sielvartą, slogią nuotaiką, padeda atgauti jėgas po išsekimo, depresijos, streso.

Tradicinėje indų medicinoje – Ajurvedoje – cinamonas nuo seniausių laikų laikomas pagrindiniu prieskoniu ir vaistu. Cinamonas – šildantis prieskonis, dėl to jo savybės – gerinti kraujotaką, kelti
spaudimą, sušildyti kūną, spartinti sveikimą po bet kokios ligos – Ajurvedoje yra ypač vertinamos.

Cinamonas varo šlapimą, nuodus, ramina nervų sistemą, stimuliuoja gimdos veiklą, striprina seksualumą, slopina kosulį, gydo peršalimo ligas, varinėja organizmo skysčius, sušildo šąlančias galūnes. 


Cinamonas tinka diabetikams – jis reguliuoja insulino ir atitinkamai gliukozės (cukraus) kiekį kraujyje. Medicinoje jis naudojamas nuo pykinimo, vidurių pūtimo (jo esama beveik visų skrandžio mikstūrų sudėtyje), žarnyno infekcijų ir dieglių, gerklės uždegimo, užkimimo. Cinamono aliejus naudojamas stomatologijoje.


Šaltinis: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20024932

Receptai su cinamonu:

NEKEPINTŲ GRIKIŲ KOŠĖ SU CINAMONU https://www.sulieknek.lt/nekepintu-grikiu-kose-su-cinamonu/

SORŲ KOŠĖ SU MOLIŪGU IR CINAMONU https://www.sulieknek.lt/soru-kose-su-moliugu-ir-cinamonu/

KOKOSINIAI SAUSAINIAI SU CINAMONU https://www.sulieknek.lt/kokosiniai-sausainiai-su-cinamonu/

4 9 votes
Patiko? Įvertinkite!