Sveika mityba ne paprasta, bet ir ne taip sudėtinga, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Kaip sako sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė žmogus turi būti sotus, o maistas– skanus. Be šių dviejų sąlygų ilgalaikiai pokyčiai- neįmanomi.
Sveikos mitybos specialistė primena, jog vaikams, renkantis maistą, kriterijus „sveika“ neegzistuoja. Vaikai maistą vertina paprastai: (1) ar tai valgo jų tėveliai, (2) ar skanu.
Praėjusį kartą kalbėjome apie maisto produktų etikečių skaitymą, perkant užkandžius vaikams. Keisti mitybą nuo užkandžių tikrai paprasta ir nereikalauja daug pastangų.
Vaida Kurpienė vardina paprastai įgyvendinamus patarimus, kurie puikiai tiks ne tik vaikams, bet mamytėms ir tėveliams.
Du-trys užkandžiai (priešpiečiai, pavakariai ir naktipiečiai) per dieną būtini vaikų mityboje. Pradžioje jų skrandukai nedideli ir jiems sudėtinga būtų suvalgyti dienos maisto normą per tris valgymus. Didesni vaikai vis dar auga ir tam naudoja daug energijos, todėl išalksta greičiau nei suaugusieji.
Kita vertus, specialistė akcentuoja, jog sveiki užkandžiai vaikams padeda išvengti pastarojo dešimtmečio bėdos – vaikų nutukimo ir begalės ligų. Kai tuo tarpu netinkami užkandžiai ne tik didina vaikų svorį, bet ir neigiamai veikia sveikatą.

Užkandžiai vaikams DABAR Alternatyva – SVEIKI užkandžiai vaikams
RiestainiaiTrapučiaiSausainiaiPūsti kukurūzai Viso grūdo dalių bemielė duona:
– džiovintos duonos riekelė;
– duonos riekelė su avokadu;
– duonos riekelė su sviestu, druskele ir pabarstyta smulkintu pomidoru/agurku/ridikėliu.Vaisiai sezoniniai. Geriausia vietiniai, jei nėra – tinka ir atvežtinis, tik geriausia- nuluptas. Vaikų labiausiai mėgstami saldūs vaisiai, pvz. bananas.
Morkos įvairiomis formomis: mažos morkytės, morkos piršteliais, sutrintos morkos. Ar pamenate, kaip mums mamos vaikystėje labai smukia tarką sutrindavo morkas, kaip tuo atveju atsiskleidžia jų saldumas?
Žieminė bulvė – topinambas. Pamiršta Lietuvoje, nors prieš kelis dešimtmečius ji buvo labai populiari. Žieminė bulvė yra vietinė daržovė, puikiai išsilaiko iki pavasario. Skonis – šviežių riešutų.
Virta kukurūzo burbuolė. Parodykite vaiką, kad nemėgsta ant ilgo pagaliuko užmautos virtos kukurūzo burbuolės pagraužti?:)
Agurkas geriausia šviežias. Raugintų agurkų vaikams tikrai galima, bet ribotomis porcijomis dėl didelio druskos kiekio. Marinuotų agurkų – vengti dėl acto ir druskos.
Pomidoras, supjaustytas skiltelėmis. Smagus užkandis vyšniniai pomidoriukai, vaikams patinka „maži valgiai“.
Kopūstų salotos. Smulkiai supjaustyti šviežūs kopūstai, suglamžyti, šiek tiek pabarstyti druska ir palikti 30 minučių pastovėti.
Šviežūs žali žirneliai, kai yra sezonas. Žiemą galima atšildyti šaldytų.
Virtos pupelės – taip pat patinka daliai vaikų. Galima išvirti spalvotų, kad būtų smagiau. Nepamirškite prieš tai pamirkyti, t.y. padaiginti, kad nepūstų pilvelių.
Sultys Vanduo, pradžiai paskanininkite ir mėnesio bėgyje vis mažinkite „skonio“ koncentraciją, kol liks grynas vanduo. Į stiklinę įdėkite šiaudelį, kad būtų smagiau gerti.
Vaisiai ir uogos. Geriausia sezoniniai. Pradėjus keisti įpročius pradėkite nuo saldžiausių.
Morkos – jos saldžios ir gražiai atrodo.
Sezoninių uogų puodelis: trešnės, braškės, slyvos, etc.  Jei uogos rūgščios – galima jas patrinti ir sumaišyti su banano gabalėliu.
Trintų vaisių kokteilis (ne sultys), šis užkandis netinka nutukusiems vaikams.
Saldainiai Atminkite, kad ir koks sveikas būtų desertas, jais piktnaudžiauti negalima.Nedidelis gabalėlis šokolado, kuriame ne mažiau kaip 70% kakavos.
Džiovinti vaisiai nemirkyti cukraus sirupe! Atidžiai skaitykite etiketes – didžioji dalis su cukrumi. Jei yra galimybė pirkite ekologiškus. Puikiai tinka +40 C temperatūroje džiovinti močiutės obuoliai, kraušės ar slyvos. Bet kokiu atveju – nepiknaudžiaukite.
Saldūs vaisiai ar uogos, pavyzdžiui vynuogės.
Žaliavalgiški saldainiai ir desertai su nedideliu kiekiu riešutų arba be riešutų. Pavyzdžiui avokado rutuliukai su datulėmis ir kokoso drožlėmis. Šventinei dienai pagaminkite daugiau, nes išnyks akimirksiu:)
Sumuštinis su dešraDžiūvėsiai Viso grūdo dalių bemielė duona:
– džiovintos duonos riekelė;
– duonos riekelė su avokadu;
– duonos riekelė su sviestu ir pabarstyta smulkintu pomidoru/agurku/ridikėliu.
Bulvių ar kukurūzų traškučiai Naminiai bulvių, burokėlių ar cukinijų traškučiai. Juos visai paprasta pagaminti plonai su pjaustykle supjausčius, pabarsčius druska bei prieskoniais iškepti orkaitėje.
Bulvės „fri“, prancūziškos bulvytės Orkaitėje kepti bulvių šiaudeliai (receptas).
Desertinės varškytės ir sūreliai Varškė su vaisiais. 50 gramų 5-9% riebumo ar naminės varškės su keliais valgomaisiais šaukštais trintų uogų ar su gabalėliu banano, jei norisi saldžiau.
Saldus jogurtas 100 ml natūralaus jogurto arba kefyro su pora valgomųjų šaukštų trintų uogų ar mažais gabaliukais vaisių.
Ledai iš parduotuvės Naminiai ledai pagaminti iš trintų vaisių arba jogurtiniai naminiai ledai. 

Būkite sveiki
Vaida Kurpienė
Sveikos mitybos specialistė
www.sulieknek.lt
www.facebook.com/sulieknek.sveikai
pinterest.com/sulieknek