Už litrą mėlynių – iki keturių eurų. Trešnės – pustrečio ir daugiau, o apie kalbant apie šilauogių kainas net skauda piniginę. Kadangi, sutiksite, uogos pelnytai gali būti vadinamos prabangos preke, DELFI paklausinėjo specialistų, kurioms pataupyti tikrai vertėtų.

Pamirškite uogienes Mitybos specialistė, studijos „Sulieknėk sveikai“ vadovė Vaida Kurpienė pabrėžė, kad uogas vertinant pagal maistingumą, kalorijų kiekį, didelių skirtumų nerasite. Pavyzdžiui, saldokų aviečių 100 gramų turi apie 50 kilokalorijų, o tiek pat rūgštesnių raudonųjų serbentų – apie 40.

Jos teigimu, geriausia uogas rinktis pagal tai, ar jos laukinės, ar auginamos pramoniniu būdu. Taip pat būtina atkreipti dėmesį į sezoniškumą.

„Mėlynės, bruknės, spanguolės, laukinės avietės ar žemuogės, kitos uogos, kurios užauga be žmogaus įsikišimo, yra mums daug naudingesnės. Yra įrodyta, kad laukinėse uogose antioksidantų yra daug daugiau, nei mūsų auginamose uogose ar vaisiuose. Antioksidantai yra medžiagos, kurios lėtina senėjimą, gali padėti apsisaugoti nuo lėtinių ligų, vėžinių susirgimų“, – vardijo specialistė.

Jos teigimu, ne itin teisingai elgiasi tie, kurie uogų sezonui pasiekus piką stengiasi „prisivalgyti už visus metus“.

„Šviežias daržoves, vaisius bei uogas reikia valgyti kasdien po truputį, mat didžioji dalis naudingųjų medžiagų nesikaupia organizme, o yra panaudojamos iškart. Jei prisivalgysite per daug, tų medžiagų organizmas tiesiog nepasisavins, o kitą dieną šį „rezervuarą“ reikės pripildyti iš naujo“, – teigė V. Kurpienė.

Mitybos specialistė pataria sekti uogų kainas ir šioms pradėjus kristi (sezono įkarštyje), uogų pirkti daugiau.

„O tada ne uogienes virti, mat jose uogos būna per daug suvirtos ir panaudota per daug cukraus, o tiesiog šaldyti. Beje, turėkite omenyje, kad net ir sandariai uždarytų uogienių maistingumas ir nauda mažėja su kiekviena diena, todėl jei rūsyje turite užsilikusių stiklainių, jų dar ilgiau laikyti tikrai neverta. Skonis yra, o vertės ne. Ta pati taisyklė galioja ir šaldytoms uogoms. Kai kurias uogas patariama šaldiklyje laikyti 6 mėnesius, kitas – iki naujo sezono, tačiau tikrai ne porą metų“, – aiškino V. Kurpienė.

Pašnekovė pabrėžė, kad labai svarbu, kaip uogos užšaldytos. Pirmiausia, nuo nuskynimo iki užšaldymo turi praeiti kuo mažiau laiko. Antra, daugelis naujų šaldytuvų turi greito užšaldymo funkciją, tad ja tikrai derėtų pasinaudoti.

 „Aš užšaldytas uogas dažniausiai vartoju vasario-kovo mėnesiais, kai prasčiausia padėtis su vaisiais ir daržovėmis. Mano šaldiklyje visada rasite šiek tiek aviečių, braškių, daug mėlynių, juodųjų serbentų, bruknių bei spanguolių“, – vardijo ji, pridurdama, kad šaldyti galima net raudonąsias trešnes.

Paklausta, ar besočiai uogų mėgėjai gali sau pakenkti, V. Kurpienė nuramino – sveiki žmonės didelių problemų veikiausiai neturės, tačiau tai galioja ne visiems.

„Daržovių galite kirsti į valias, tačiau su vaisiais ir uogomis reikėtų turėti saiko jausmą. Iš jų negausite daug sotumo, tad lengviau ir „padauginti“, o vėliau stebėtis, kodėl auga svoris arba sutrinka virškinimo veikla. Vaisiuose bei uogose esančios organininės rūgštys gali sudirginti virškinimo traktą, o juose esantys natūralūs cukrūs gali paskatinti apetitą. Vasarą uogų, žinoma, reikia valgyti daugiau nei žiemą, tačiau ne kilogramais. Jei uogos rūgščios, maišykite jas su saldžiais kaulavaisiais ar banano gabaliukais. Tačiau, jei valgote jas užpiltas pienu, šaukštu cukraus ir užkąsdami balta duona – tai jau rimtas desertas“, – patarė V. Kurpienė.

Beje, nors parduotuvėse ir viliotų bananų ar obuolių akcijos, valgyti reikėtų tai, kas tuo metu auga lauke. Obuoliai palauks rudens.

Giria dvi uogų rūšis

Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė aiškino, kad skirtingos uogos dėl savo savybių naudingos skirtingiems žmonėms. „Cukriniu diabetu sergantiems asmenims reikėtų vartoti ne saldžias uogas, pavyzdžiui, šilauoges, mėlynes. Jose mažai cukraus, maži grūdeliai, todėl jų skiriama tiek viduriuojantiems, tiek kenčiantiems nuo vidurių užkietėjimo“, – teigė J. Dobrovolskienė.

Gerų žodžių pašnekovė negailėjo ir kalbėdama apie laukines avietes. „Tiesa, ši uoga yra grūdėta, tad žmonėms, turintiems virškinimo bėdų ar sergantiems opalige, nereikėtų vartoti dideliais kiekiais. Tokiems žmonėms vis vien patarčiau užsišaldyti aviečių, braškių, žemuogių ir tada pasigaminti vadinamąjį „morsą“ – išsivirti tirštą kompotą“, – patarė J. Dobrovolskienė. Uogos turi daug naudingų organinių rūgščių, tačiau nepamirškite, kad jos laisvina vidurius, dirgina virškinamąjį traktą.

 „Jei visgi reikėtų įvardinti uogų pasaulio karalienes, paminėčiau mėlynes ir šilauoges. Naudingi ir juodieji, baltieji, raudonieji serbentai, šaltalankiai, agrastai. Tačiau kad ir koks būtumėte sveikas žmogus, po vieno kilogramo veikiausiai keliausite į tualetą. Pusės kilogramo, kad ir kaip mėgtumėte, viršyti nereikėtų“, – patarė pašnekovė.Save
Save